گزارش سالانه حقوق بشر ایران و خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2021 میلادی Amnesty International

گزارش یوناما به جزئيات مواردی می پردازد که در آن مسولین استخبارات در ارتکاب نقض حقوق بشر علیه افراد تحت بازداشت، از جمله قتل های فراقانونی، شکنجه و بدرفتاری، وهمچنین دستگیری ها و بازداشت های خودسرانه دست داشته است. این گزارش یافته های یوناما را در رابطه به محافظت از افراد ملکی، کشتارهای غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، حقوق زنان و دختران در افغانستان، آزادی های اساسی و وضعیت در محل‌های بازداشت خلاصه میسازد. در حالی که جمعی از وکلا و کنشگران حقوق بشر ایرانی با شروع یک کارزار گسترده از مقام‌های سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا مراسم یادبود رئیس دولت تازه‌درگذشته نظام جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی، لغو شود، رئیس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، سارا حسین، با انتشار نامه‌ای …… مهتاب وحیدی راد- سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود وضعیت حقوق بشر در ۱۰۰ کشور را در سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار داد که ایران یکی از این کشورها است.

در این گزارش آمده است که مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با همکاری پلیس دست به بازداشت‌های خودسرانه زنان به خاطر «نداشتن حجاب مناسب» زده و به تعداد زیادی از زنان هم هشدارهای شفاهی داده‌اند. دو فصلنامة حقوق بشر از تمام اساتید، متفکران و صاحبان اندیشه و علاقه مند به موضوعات مرتبط با حوزة پژوهش های حقوق بشر دعوت می کند تا با ارسال آثار و مقالات علمی خود به دوفصلنامة حقوق بشر، در تداوم این مسیر همیار آن باشند. آقای بنت در همین حال از نقض حقوق اقلیت‌ها در این نشست و سرکوب گسترده رسانه‌ها توسط طالبان سخن گفت. وزارت امور خارجه در بخشی از این گزارش به نقل از صدای آمریکا به بازداشت نوید جمشیدی، سردبیر آسیانیوز، در جریان یورش به منزل شخصی‌اش در تهران در ۲۴ سپتامبر و همچنین ضرب و شتم نوید طی بازداشت اشاره می‌کند.

همه این موارد و نقض دیگر حقوق مردم بطور دائم منجر به آسیب های ناگفته ای است که بسیار فراتر از مرز یک کشور  است. نادیده گرفتن نقض حقوق بشر در هر جا می تواند به حس جان بدر بردن از عقوبت در همه جای دیگر باشد. با توجه به اینکه می دانیم خودمان در وطن تکالیفی داریم که باید به آنها بپردازیم، ما نیز به بالاترین سطح ایده آل ها و اصول پایبند هستیم و متعهد می شویم که در جهت یک جامعه عادلانه تر در ایالات متحده کار کنیم. همۀ ما کارهایی داریم که باید انجام دهیم و باید از هر وسیله ای که در اختیار داریم برای پرورش یک دنیای عادل و صلح آمیز تلاش کنیم.

در بیش از 10 سال که آغاز انتشار دوفصلنامة حقوق بشر می گذرد، این دوفصلنامه توانسته است به عنوان یکی از منابع پژوهش در زمینه های مرتبط معرفی شده و به فعالیت خود ادامه دهد. در گزارش جدید دیده‌بان حقوق بشر ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران، به دلیل دست‌داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ و نیز به دلیل نقض گسترده حقوق بشر در دوران ریاستش بر قوه قضاییه، به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر معرفی شده است. دیده‌بان حقوق بشر همچنین از ادامه تبعیض علیه زنان در ایران انتقاد کرده و نوشته است، طرحی که اخیرا تحت عنوان «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در دستور کار دولت قرار گرفته حقوق زنان را بیش از پیش نقض می‌کند. این نهاد بین‌المللی، موارد متعددی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را مستند کرده و از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه به شدت انتقاد کرده است. ائتلاف جدید نهادهای حقوق بشری برای افغانستان اعلام کرده‌ است، “در حالی‌که تمرکز جهان به سرعت از یک بحران به بحران دیگر تغییر می‌کند، فاجعه انسانی در افغانستان ادامه دارد و مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران بار دیگر از حقوق اساسی انسانی خود محروم شده‌اند.”

نماینده پاکستان در این اجلاس که همچنین به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی صحبت کرد گفت پاکستان همواره بر این موضوع تاکید کرده است که «هیأت حاکمه افغانستان در حفاظت و گسترش حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان مسئولیت دارد. او افزود که افغانستان با پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی متعهد است که ارزش‌های حقوق بشری را رعایت کند و «این اصول و ارزش‌ها با دین اسلام و فرهنگ‌ما منافاتی ندارند». در گزارش وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این موارد و همچنین به دلیل عدم «انعطاف‌پذیری طالبان» آمده که آمریکا تصمیمی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان ندارد. این طرح به عضویت رئیسی در «هیات مرگ» جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۷ اشاره کرده، او را ناقض حقوق بشر خوانده و نقشش را در سرکوب معترضان برجسته کرده است. او فرآیندهای قضایی در جمهوری اسلامی را نقض آشکار حقوق بشر خواند و گفت که در جمهوری اسلامی، قوه قضاییه خود بخشی از سیستم سرکوب است. ۱۶ خرداد ۱۴۰۳- درحالی که بیشتر توجه جامعه جهانی به مسائل ایران در هفته‌های گذشته  معطوف به اخبار و گزارش‌های مربوط به مرگ ابراهیم رئیسی و گمانه‌زنی‌ها درباره فرد جایگزین او بوده است، ماشین اعدامِ جمهوری اسلامی همچنان بی‌وقفه بسیاری از محبوسان در زندان‌های ایران ……

بعضی حکومت های دیگر با اتکا به ارزش ها و روندهای دموکراتیک، شامل آزادی مطبوعات، شفافیت، و مسئولیت پذیری، از وضعیت موجود برای اطلاع رسانی و محفاظت از شهروندانشان استفاده نمودند. زنان و کودکان به دلیل بالارفتن خشونت خانگی بر اساس جنسیت، بخاطر بسته شدن ارکان جامعه و از دست دادن محافظت های سنتی جامعه، با مخاطرات بیشتری مواجه بودند. دیگر جمعیت  های به حاشیه رانده شده از قبیل افراد سالخورده، معلولین، و دگرباشان، بخصوص وضعیت آسیب پذیرانه تری تجربه نمودند.

وضعیت حقوق بشر در جهان

در گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «۹۰ درصد» از زندانیان در زندان‌های طالبان «زندانیان سیاسی» هستند. معاون امور بین الملل قوه قضائیه تاکید کرد انتقال آقای نوری به ایران در دستورکار و پیگیری های جدی قوه قضائیه و وزارت امور خارجه قرار دارد. حامد اسماعیلیون با اشاره به کشته شدن دست کم ۵۵۱ نفر و نابینا شدن بیش از ۱۳۰ شهروند در جریان انقلاب زن، زندگی، آزادی و اعدام ۷۹۸ نفر تنها در یک سال گذشته، تاکید کرد که سپاه پاسداران در همه این جنایات رهبران جمهوری اسلامی مشارکت فعال دارد.

در چین، مسئولین حکومتی علیه اویغورها، که اغلب مسلمان هستند، قتل عام و نسل کشی و جنایت علیه بشریت به راه انداختند که شامل زندانی کردن، شکنجه، عقیم کردن اجباری، و ظلم و جور علیه اویغورها و اعضای مذاهب و گروه های اقلیت دیگر بود. از قساوت اسد علیه مردم سوریه کاسته نشده است و او همچنان پس از ده سال مبارزه مردم برای زندگی با کرامت و آزادانه به کشتار ادامه می دهد. جنگ در یمن میلیونها انسان را به کمک های بشردوستانه بسیار زیاد نیازمند ساخته است و آنها را از برخورداری از حق ابتدایی انسانی خود محروم ساخته است. حکومت روسیه مخالفین سیاسی و اعتراضات مسالمت آمیز را مورد هدف قرار داده اما فساد مقامات همچنان پابرجاست. اعلامیه جهانی حقوق بشر همچنین نشان می‌دهد که حقوق بشر غیرقابل‌تقلیل بوده و مفاد آن لازم و ملزوم یکدیگر به شمار می‌روند.

برخی از هشت حافظان محیط زیست زندانی در ایران که طی یک سال گذشته زندانی بودند، با تهدید به مرگ مجبور به اقرار بر علیه خود شده‌اند. پیشتر در کنگره آمریکا هم طرحی قانونی با نام قانون مهسا طرح شد که در نهایت در پنجم ادریبهشت ۱۴۰۳، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا آن را در چارچوب بسته کمکی مالی به اوکراین، اسرائیل و تایوان امضا کرد. دیوید ترون، دموکرات از مریلند، مایک لاولر، جمهوری‌خواه از نیویورک، و آدام شیف، دموکرات از کالیفرنیا، در هدایت این تلاش‌های قانونی با کیم همکاری می‌کنند.

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما