نظر پوست موز برای شی جین پینگ

یک شوخی شوروی وجود دارد که مدتهاست در چین دست به دست می چرخد، درباره مردی که با در دست داشتن یک کاغذ سفید به دلیل تظاهرات در میدان سرخ مسکو دستگیر می شود.

“چطور می توانید مرا دستگیر کنید؟” مرد در یک نسخه اعتراض می کند. “من چیزی نگفتم.”

افسر پلیس پاسخ می دهد: «همه می دانند که شما چه هستید منظور داشتن گفتن.”

آن شوخی قدیمی الهام بخش برخی از کاغذهای سفید معترضان بود که در روزهای اخیر در چین به نمایش درآمدند. همه در کشور می‌دانستند که معترضان می‌خواهند بیان کنند، اما می‌ترسیدند که بگویند.

و وقتی همه می توانند ذهناً یک برگه خالی را با ناامیدی و خشمی که بسیاری از چینی های معمولی احساس می کنند پر کنند، این چالشی است که امپراتور بالفعل، شی جین پینگ، نمی تواند به راحتی آن را سرکوب کند که می تواند معترضان را دستگیر کند. شی با دقت در اطراف خود یک کیش شخصیتی به عنوان “عمو شی” مهربان پرورش داده است – که شعارش می تواند “دوباره چین را بزرگ کنید” – اما در شهرهای بزرگ اکنون آشکار است که بسیاری او را فردی سرسخت، بی رحم و نه چندان موثر می دانند. دیکتاتور

پس این اعتراضات به کجا ختم خواهد شد؟

با وجود تمام صحبت ها در مورد این که این تظاهرات انعکاس جنبش تیان آن من در سال 1989 است، آنها واقعاً چندان دور نیستند. تظاهرات سال 1989 در بیش از 300 شهر در سراسر چین رخ داد، بیش از یک میلیون نفر را به مرکز پکن آورد، ورودی های مجتمع رهبری ژونگ نانهای را مسدود کرد و از جنگ قدرت فلج کننده در رهبری چین که سرکوب را به تعویق انداخت، سود برد. در مقابل، رژیم شی در حال حاضر معترضان را می کشاند و مردم را در مترو برای کالاهای قاچاق، مانند اپلیکیشن اینستاگرام در تلفن های همراهشان جستجو می کند.

به چالش کشیدن دولت ملی در چین امروز به معنای دعوت به زندان است – مردی در شانگهای به دلیل حمل گل و اظهار نظرهای پنهان بازداشت شد – بنابراین دشوار است که ببینیم چگونه می توان مقاومت آشکار را ادامه داد. از نظر تاریخی در چین، اعتراضات توده‌ای نه زمانی که شرایط غیرقابل تحمل بود (مانند قحطی از 1959 تا 1962) بلکه زمانی که مردم فکر می‌کردند می‌توانند از پس آن برآیند، مانند کمپین صد گل در سال 1956، حادثه 5 آوریل 1976، به وجود آمدند. کاهش دیوار دموکراسی در سال های 1978-1979، اعتراضات دانشجویی در سال 1986 و تیان آن من در سال 1989.

سپس، من در سال 1989 رئیس دفتر تایمز در پکن بودم و اکثر مردم فکر می‌کردند که اعتراض بزرگ در آن سال غیرممکن بود – تا زمانی که این اتفاق افتاد. شجاعت انسان مسری و همچنین غیرقابل پیش بینی است.

بنابراین از هر کسی که با اطمینان پیش بینی می کند که چین به کجا می رود فرار کنید. یکی از معدود استمرارها در چین در 150 سال گذشته، ناپیوستگی دوره ای و غیرمنتظره بوده است.

با این حال، هر اتفاقی که در هفته ها و ماه های آینده بیفتد، ممکن است چیزی مهم تغییر کرده باشد.

شیائو کیانگ، بنیانگذار و سردبیر China Digital Times گفت: «این بسیار مهم است، زیرا نقض قاطع «سکوت بزرگ» است. اکنون می‌دانند که امپراتور لباس نمی‌پوشد.»

شیائو اذعان کرد که شی ممکن است بتواند “سکوت بزرگ” را دوباره تحمیل کند، اما او افزود: “این هنوز یک چین متفاوت است.”

این تا حدی به این دلیل است که در حالی که اعتراضات زیادی در سراسر کشور وجود داشته است، معمولاً اعتراضات محلی در مورد اختلافات کارگری، تصرف زمین یا آلودگی بوده است. در مقابل، سیاست صفر کووید چین مترادف با شی است. او صاحب آن است. چینی‌هایی که قرنطینه‌های کووید را محکوم می‌کنند می‌دانند که از شی انتقاد می‌کنند.

شی خود را در گوشه ای ترسیم کرده است، و کاهش سیاست منفور کووید برای او گران تمام خواهد شد.

این مشکلی است که خود شی ایجاد کرده است. او از وارد کردن واکسن‌های mRNA بسیار مؤثر خودداری کرد و تلاش چین برای واکسینه کردن افراد مسن کم‌خون بوده است. تنها 40 درصد چینی‌های بالای 80 سال تقویت‌کننده دریافت کرده‌اند، بنابراین کاهش قوانین کووید می‌تواند منجر به مرگ صدها هزار نفر از کووید-19 شود.

در همین حال، سیاست فعلی صفر کووید اقتصاد را ویران کرده و با مردم دشمنی کرده است. ناپایدار به نظر می رسد.

یکی از دوستان چینی که فرزند یک رهبر است، اما اکنون حزب کمونیست را مسخره می کند، گفت: «مردم امید خود را از دست داده اند. از صاحبان مشاغل گرفته تا رانندگان تاکسی، شهروندان چینی با آزمایش‌های مداوم کووید و قرنطینه دست و پنجه نرم می‌کنند – و سپس در تلویزیون انبوهی از هواداران را می‌بینند که در بازی‌های جام جهانی در قطر نقاب بردارند و از یک زندگی عادی لذت می‌برند.

چهارشنبه مرگ جیانگ زمین، رهبر سابق حزب کمونیست، تصویر را پیچیده می کند. جیانگ اصلاحات اقتصادی را گسترش داد و دید بسیار محدودی از اصلاحات سیاسی ارائه کرد (برای مثال، او دسترسی به وب سایت نیویورک تایمز در چین را در سال 2001 باز کرد؛ این وب سایت در سال 2012 تحت یک جانشین مسدود شد). و مرگ رهبران گذشته، از جمله ژو انلای و هو یائوبانگ، راهی برای اعتراض چینی‌ها با شرکت در عزاداری بود.

مشخصه اعتراض چینی ها این است که وقتی حتی خفیف ترین انتقادها ممنوع می شود، مردم به طنز و کنایه روی می آورند – که به منزله تمسخر تبلیغات چینی است.

جین شارپ، محقق آمریکایی که به معنای واقعی کلمه کتابچه راهنمای سرنگونی دیکتاتورها را نوشت، می گفت که یکی از بزرگترین تهدیدها برای ظالمان طنز است. خودکامگان می‌توانستند از فراخوان‌های جدی برای بیان آزاد جان سالم به در ببرند، اما وقتی به آنها می‌خندیدند، از بین می‌رفتند.

من نمی دانم که آیا این چالش پیش رو امپراتور بی لباس خواهد بود، حتی اگر او سکوت بزرگ را بازگرداند.

دانشجویان دانشگاه چین سرود ملی را می خوانند زیرا شامل این کلمات (نوشته شده قبل از انقلاب کمونیستی 1949) است: “برخیزید، ای کسانی که از بردگی امتناع می ورزند… ملت چین با بزرگترین خطر خود روبرو است.”

دستگیری جوانان به خاطر خواندن سرود ملی ناخوشایند است، اما – مانند آن کاغذ سفید – همه می دانند که معنای آن چیست. این ممکن است برای شی غیرقابل تحمل باشد.

یک روزنامه نگار چینی کهنه کار که تیان آنمن را نیز پوشش می داد، پیش بینی کرد: “شما سه یا پنج نفر را دور هم جمع می کنید و سرود ملی را می خوانید و دستگیر خواهید شد.”

هنگامی که افسران پلیس ظاهر می شوند، معترضان گاهی اوقات به سر دادن شعارهای طنز به نفع سیاست کووید صفر روی می آورند، مانند “ما آزمایش کووید می خواهیم!”

زمانی که معترضان پکن به دلیل اینکه مهره نیروهای خارجی هستند مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، در حین کار با جمعیت، کسی از دست نمی‌داد. او پرسید: «توسط نیروهای خارجی، آیا منظور شما مارکس و انگلس است؟»

کاربران چینی این روزها درباره “پوست موز” (xiang jiao pi) و “خزه میگو” (xia tai) صحبت می کنند. چرا؟ زیرا اولی همان حروف اول شی جین پینگ است. و “خزه میگو” مانند چینی ها برای “کناره گیری” به نظر می رسد.

معضل یک دیکتاتور: چگونه مردم را به دلیل ارسال پست در مورد پوست موز دستگیر می کنید بدون اینکه به تمسخری که حکومت شما را تضعیف می کند اضافه کنید؟

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما