اخبار مختصر 31 مارس

این خبر مختصر از سازمان ملل است.

دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل از نقض “تکان دهنده معمول” در اوکراین ابراز تاسف کرد

دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه گفت که سیزده ماه پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، نقض شدید حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی به‌طور تکان‌دهنده‌ای به امری عادی تبدیل شده است.

کمیساریای عالی ولکر ترک، به شورای حقوق بشر گفت که دفتر وی طیف گسترده ای از جنایات نیروهای نظامی روسیه و گروه های مسلح وابسته به آن را از فوریه 2022 مستند کرده است.

این موارد شامل اعدام های موقت، ناپدید شدن اجباری و بازداشت خودسرانه، شکنجه و خشونت جنسی، و همچنین انتقال اجباری کودکان و بزرگسالان است.

در اینجا آقای تورک در شورا سخنرانی می کند:

حقوق بین‌الملل بشردوستانه حداقل ارزش‌های اصلی را در بر می‌گیرد که در ناراحت‌کننده‌ترین شرایط، انسانیت ما را حفظ می‌کند. حتی در بحبوحه خونریزی های جنگ، قواعد حقوق بشردوستانه بین المللی به ویژه از جان و حیثیت غیرنظامیان، سربازان مجروح و بیمار و اسیران جنگی محافظت می کند. هیچ کس بالاتر از این قوانین نیست.»

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان تحقیقات خود با بیش از 400 اسیر جنگی مصاحبه کرد.

آقای تورک تأکید کرد که در حالی که «اوکراین – به اعتبار خود – دسترسی نامحدود و محرمانه به مکان‌های اسارت را فراهم کرده است»، روسیه به دفتر حقوق بشر سازمان ملل «علیرغم درخواست‌های متعدد» دسترسی ندارد، بنابراین اسرای جنگی اوکراینی تنها پس از مصاحبه می‌توانند انجام شوند. در حال آزاد شدن

پاسخ کمک های ترکیه و سوریه ادامه دارد، امنیت غذایی در خطر است

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) روز جمعه اعلام کرد که تقریباً دو ماه پس از وقوع زمین لرزه های مرگبار ترکیه و شمال غرب سوریه، عملیات بشردوستانه گسترده همچنان در جریان است.

در ترکیه، جایی که بیش از نه میلیون نفر مستقیماً تحت تأثیر قرار گرفته اند، سازمان ملل متحد و شرکا از واکنش تحت رهبری دولت حمایت کرده اند و به حدود چهار میلیون نفر با وسایل اولیه خانگی و تقریباً سه میلیون نفر با کمک های غذایی کمک کرده اند.

سازمان ملل همچنین 4.6 میلیون دوز واکسن، کلینیک سلامت سیار و دارو ارائه کرده است.

در سوریه، جایی که حدود 8.8 میلیون نفر تحت تأثیر زمین لرزه قرار گرفته اند، بارندگی شدید در شمال غرب باعث ایجاد مشقت بیشتر برای خانواده های آواره شده، سیل اردوگاه ها و تخریب هزاران چادر شده است.

سازمان ملل متحد و شرکایش سرپناه اضطراری، غذا، آب، بهداشت و وسایل بهداشتی را فراهم کرده اند.

در همین حال، سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) روز جمعه اعلام کرد که بیش از 20 درصد از تولیدات غذایی ترکیه در اثر زلزله آسیب دیده است. این آژانس می گوید کمبود کود و کمبود کارگران مزرعه، حفظ تولید مواد غذایی اولیه را دشوار می کند.

بحران بهداشتی موزامبیک پس از طوفان فردی عمیق تر می شود

به موزامبیک، جایی که تیم‌های امدادی سازمان ملل هشدار داده‌اند که بیش از یک میلیون نفر برای مقاومت در برابر ترکیب مرگبار فوریت‌های بهداشتی همزمان به کمک فوری نیاز دارند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز جمعه اعلام کرد که شیوع وبا و سایر اثرات تهدید کننده زندگی ناشی از ویرانی و سیل ناشی از طوفان فردی بر بار سنگین فلج اطفال، کووید-19 و ادامه بحران انسانی در شمال می افزاید.

در اینجا نماینده WHO در موزامبیک، دکتر Severin von Xylander، از ماپوتو صحبت می کند:

سیل های ناشی از الگوی عجیب طوفان اکنون در حال فروکش هستند، اما دسترسی به آب سالم و بهداشت هنوز چالش برانگیز است و موارد وبا از تعداد فزاینده ای از مناطق آسیب دیده گزارش شده است. در هفته‌های آینده، تعداد موارد مالاریا به شدت افزایش می‌یابد و نرخ سوء تغذیه – در حال حاضر بسیار بالا – افزایش خواهد یافت. تغییرات اقلیمی یک مشکل آینده در موزامبیک نیست – اینجا و اکنون است.

شیوع وبا در موزامبیک بزرگترین شیوع بیش از یک دهه اخیر است. سازمان جهانی بهداشت و شرکا از دولت با راه اندازی کمپین واکسیناسیون وبا که بیش از 1.3 میلیون نفر را هدف قرار می دهد، حمایت کرده اند.

دومینیکا توماشفسکا-مورتیمر، اخبار سازمان ملل.

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما