مصاحبه چگونه سخنان نفرت انگیز باعث نسل کشی علیه توتسی ها در رواندا شد

او گفت: “هر بار که در مورد آن صحبت می کنم، گریه می کنم.” اخبار سازمان ملل، توصیف می کند که چگونه تبلیغات پیام های نفرت پراکنی می کند که موجی مرگبار از خشونت غیرقابل بیان را برانگیخت. او 60 عضو خانواده و دوستانش را در کشتار دسته جمعی از دست داد.

پیش از بزرگداشت روز جهانی تأمل در مورد نسل کشی 1994 علیه توتسی ها در رواندا توسط مجمع عمومی سازمان ملل، خانم موتگوارابا با اخبار سازمان ملل درباره سخنان تنفرآمیز در عصر دیجیتال، اینکه چگونه حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره ایالات متحده ترس عمیقی را برانگیخت، چگونه از نسل کشی جان سالم به در برد، و چگونه وقایعی را که در آن زندگی کرد، برای دخترش توضیح داد.

مصاحبه برای وضوح و طولانی بودن ویرایش شده است.

اخبار سازمان ملل: در آوریل 1994، تماسی از طریق رادیو در رواندا پخش شد. چه گفت و چه احساسی داشتید؟

هنریت موتگوارابا: وحشتناک بود. بسیاری از مردم فکر می کنند که قتل در آوریل آغاز شد، اما در آغاز دهه 1990، دولت آن را در رسانه ها، روزنامه ها و رادیو منتشر کرد و تبلیغات ضد توتسی را تشویق و موعظه کرد.

در سال 1994، آنها همه را تشویق می کردند که به هر خانه ای بروند، آنها را شکار کنند، بچه ها را بکشند، زنان را بکشند. برای مدت طولانی، ریشه های نفرت در جامعه ما بسیار عمیق بود. برای اینکه ببینیم دولت پشت آن است، هیچ امیدی وجود نداشت که بازمانده ای وجود داشته باشد.

یک پسر 14 ساله رواندایی اهل شهر نیاماتا که در ژوئن 1994 از آن عکس گرفته شد، با پنهان شدن در زیر اجساد به مدت دو روز از نسل کشی جان سالم به در برد.

یک پسر 14 ساله رواندایی اهل شهر نیاماتا که در ژوئن 1994 از آن عکس گرفته شد، با پنهان شدن در زیر اجساد به مدت دو روز از نسل کشی جان سالم به در برد.

اخبار سازمان ملل: می توانید آنچه را که در آن 100 روز اتفاق افتاد، که در آن بیش از یک میلیون نفر، عمدتاً توسط قمه کشته شدند، توصیف کنید؟

هنریت موتگوارابا: فقط قمه نبود. از هر راه پر پیچ و خمی که بتوانید در مورد آن فکر کنید، آنها استفاده کردند. آنها به زنان تجاوز کردند، شکم زنان باردار را با چاقو باز کردند و مردم را زنده در سوراخ های سپتیک قرار دادند. آنها حیوانات ما را کشتند، خانه های ما را ویران کردند و تمام خانواده من را کشتند. بعد از نسل کشی چیزی برایم باقی نمانده بود. نمی توانستی تشخیص بدهی که آیا تا به حال خانه ای در محله من وجود دارد یا توتسی در آنجا. آنها مطمئن شدند که هیچ بازمانده ای وجود ندارد.

اخبار سازمان ملل: چگونه از آن وحشت و تروما شفا پیدا می کنید؟ و چگونه توضیح می دهید که چه اتفاقی برای دخترتان افتاده است؟

هنریت موتگوارابا: نسل کشی زندگی ما را از بسیاری جهات پیچیده کرد. آگاهی از درد خود بسیار مهم است، پس اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که داستان شما را درک کرده و تایید می کنند. داستان خود را به اشتراک بگذارید و تصمیم بگیرید که قربانی نباشید. سعی کن به جلو حرکت کنی دلایل زیادی برای این کار داشتم. وقتی زنده ماندم، خواهر کوچکم تنها 13 سال داشت و او دلیل اصلی آن بود. من می خواستم برای او قوی باشم.

سالها نمی خواستم دردم را احساس کنم. نمی‌خواستم دخترم بداند زیرا این موضوع او را ناراحت می‌کرد و مادرش را که آسیب دیده بود ببیند. من برای برخی از سؤالات او پاسخی نداشتم. وقتی پرسید چرا پدربزرگ نداری بهش گفتم امثال من پدر و مادر ندارند. نمی خواستم این توقع را به او بدهم که وقتی از راهرو راه می رود و ازدواج می کند قرار است مرا ببیند. چیزی نبود که به من امید بدهد.

حالا، او 28 سال دارد. ما در مورد چیزهایی صحبت می کنیم. او کتاب من را خواند. او به کاری که من انجام می دهم افتخار می کند.

اخبار سازمان ملل: در کتاب شما، با هر وسیله ای که لازم باشد، شما به روند درمان و عبارت “دیگر هرگز” که به هولوکاست مربوط می شود اشاره می کنید. شما همچنین درباره حمله به ساختمان کنگره در واشنگتن دی سی در 6 ژانویه 2021 صحبت کردید و گفتید که از سال 1994 در رواندا چنین احساس ترس را احساس نکرده اید. می توانید در مورد آن صبحت کنید؟

هنریت موتگوارابا: ما مدام می گوییم «دیگر هرگز»، و این اتفاق می افتد: هولوکاست، کامبوج، سودان جنوبی. مردم در جمهوری دموکراتیک کنگو در حال حاضر کشته می شوند، همانطور که من صحبت می کنم.

باید یک کاری انجام شود. نسل کشی قابل پیشگیری است نسل کشی یک شبه اتفاق نمی افتد. در طول سال‌ها، ماه‌ها و روزها درجاتی حرکت می‌کند و آنهایی که نسل‌کشی را سازماندهی می‌کنند، دقیقاً می‌دانند که قصدشان چیست.

در حال حاضر، کشور پذیرفته شده من، ایالات متحده، بسیار تقسیم شده است. پیام من “بیدار شو” است. تبلیغات زیادی در حال انجام است و مردم توجهی ندارند. هیچ کس از آنچه در رواندا رخ داد مصون نیست. نسل کشی در هر جایی ممکن است رخ دهد. آیا نشانه ها را می بینیم؟ آره. دیدن چنین اتفاقی در آمریکا تکان دهنده بود.

تبعیض نژادی یا قومی برای القای ترس یا نفرت از دیگران استفاده شده است که اغلب منجر به درگیری و جنگ می شود، مانند مورد نسل کشی رواندا در سال 1994.

تبعیض نژادی یا قومی برای القای ترس یا نفرت از دیگران استفاده شده است که اغلب منجر به درگیری و جنگ می شود، مانند مورد نسل کشی رواندا در سال 1994.

اخبار سازمان ملل: اگر عصر دیجیتال در سال 1994 در رواندا وجود داشت، آیا نسل کشی بدتر می شد؟

هنریت موتگوارابا: کاملا. همه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه تلفن یا تلویزیون دارند. پیامی که سال‌ها طول می‌کشید تا منتشر شود، اکنون می‌توان آن را منتشر کرد و در یک ثانیه، همه در جهان می‌توانند آن را ببینند.

اگر فیسبوک، تیک توک و اینستاگرام وجود داشت، خیلی بدتر بود. آدم‌های بد همیشه به سراغ جوانی می‌روند که فکرش به راحتی فاسد می‌شود. چه کسی اکنون در شبکه های اجتماعی حضور دارد؟ بیشتر اوقات جوانان.

در طول نسل کشی، بسیاری از جوانان با شور و اشتیاق به شبه نظامیان پیوستند و شرکت کردند. آن آهنگ های ضد توتسی را خواندند، به خانه ها رفتند و آنچه داشتیم را بردند.

اخبار سازمان ملل: سازمان ملل متحد برای سرکوب چنین سخنان نفرت انگیز و جلوگیری از تکرار آنچه که این سخنان نفرت انگیز به آن تبدیل شد، چه کاری می تواند انجام دهد؟

هنریت موتگوارابا: راهی برای سازمان ملل برای توقف جنایات وجود دارد. در جریان نسل کشی 1994، تمام جهان چشم خود را بسته بودند. وقتی مادرم را می کشتند، وقتی صدها زن مورد تجاوز قرار می گرفتند، هیچ کس به ما کمک نکرد.

امیدوارم این اتفاق دوباره برای هیچ کس در دنیا تکرار نشود. امیدوارم سازمان ملل بتواند راهی برای واکنش سریع به جنایات بیابد.

دیوار اسامی قربانیان نسل کشی رواندا در مرکز یادبود کیگالی

دیوار اسامی قربانیان نسل کشی رواندا در مرکز یادبود کیگالی

اخبار سازمان ملل: آیا پیامی برای جوانانی دارید که از طریق رسانه های اجتماعی مانور می دهند، تصاویر را می بینند و سخنان نفرت انگیزی می شنوند؟

هنریت موتگوارابا: من یک پیام برای والدین آنها دارم: آیا به فرزندان خود عشق و مراقبت از همسایگان و جامعه را آموزش می دهید؟ این پایه و اساس پرورش نسلی است که همسایگان را دوست دارد، به آنها احترام می‌گذارد و سخنان نفرت‌انگیز را قبول نمی‌کند.

از خانواده های ما شروع می شود. عشق را به فرزندان خود بیاموزید به فرزندان خود بیاموزید که رنگ را نبینند. به فرزندان خود بیاموزید که برای محافظت از خانواده انسانی آنچه درست است انجام دهند. این پیامی است که من دارم.

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما