نظر وقتی دیوانه ها کوران را هدایت می کنند

واشنگتن – برای هفته‌ها، داغ‌ترین بلیت شهر، سایمون گادوین کارگردان بریتانیایی بود که «شاه لیر» را به همراه یک پاتریک پیج خارق‌العاده که توسط کمپانی تئاتر شکسپیر ساخته شده بود، به صدا درآورد.

درو لیختنبرگ، دراماتورژ تئاتر، به من گفت: «این نقدی است بر ژرونتوکراسی، مَثَلی در مورد چسبیدن به قدرت زمانی که رهبران خیلی پیر هستند و تمایلی به کناره گیری ندارند و به دیگران اجازه می دهند یاد بگیرند که چگونه کار را انجام دهند».

کارل هولس و آنی کارنی در نیویورک تایمز در مورد جنگ‌سالاری واقعی واشنگتن و چالش‌های حکومت با «گروهی قدیمی و ضعیف از قانون‌گذاران» نوشتند. سن بالای بسیاری از سناتورها – با بیماری ها و غیبت های مزمن آنها – قدرت اکثریت دموکرات را کمرنگ کرده است. اکنون همه در دی سی نیز در این فکر هستند که میچ مک کانل تا چه زمانی به عنوان رئیس جمهوری خواهان سنا باقی خواهد ماند.

این رهبر 81 ساله اقلیت پس از سقوط در محل جمع آوری کمک مالی که منجر به ضربه مغزی و شکستگی دنده شد، در حال بهبودی است. دایان فاینشتاین، 89 ساله و مبتلا به زونا، امسال به سختی در سنا حضور داشته است. کمیته قضایی که او قرار است روی آن بنشیند، نمی‌تواند نامزدهای قضایی را پیش ببرد تا با روشی که دونالد ترامپ و مک‌کانل تغییر شکل دادند دادگاه‌های فدرال همگام شود. کار دست آنها در احکام وحشتناک سقط جنین قابل مشاهده است. چاک گرسلی، 89 ساله، در زمستان امسال یک زمین خوردن و تعویض مفصل ران داشت و قبلاً برای رقابت در سال 2028 ثبت نام کرده است. در پایان آن ترم، او 101 ساله خواهد شد.

ما در حال افزایش احتمال مسابقه مجدد بین جو بایدن، که در پایان یک دوره دیگر 86 ساله خواهد بود، و ترامپ، پادشاه لیر، که 82 ساله خواهد بود، خواهیم داشت.

تولید گادوین با بررسی دوتاژ در یک چشم‌انداز فراصنعتی، ترامپ، ولادیمیر پوتین، روپرت مرداک و دوپلگنر «جانشینی» او، لوگان روی را تداعی می‌کند.

سکانس اول مربوط به ترامپ است، در حالی که لیر از جت خود خارج می شود و اسناد رسمی را به صورت نمایشی تکان می دهد. گونریل و ریگان مانند دختران ترامپ لباس های زرق و برق دار دارند.

لیر نیز مانند ترامپ از محاسبات خود برای سنجش مردانگی و موفقیت خود استفاده می کند. ترامپ درباره رتبه‌بندی‌ها و تعداد جمعیت لاف می‌زد (و اغراق می‌کرد) و حتی جلدهای مجله‌ای که ملانیا روی آن بود را محاسبه می‌کرد. لیر همراهان شوالیه‌های خود را به صدا در می‌آورد که گونریل و ریگان آن‌ها را از 100 به صفر می‌رسانند و غرور و عقل پدرشان را از بین می‌برند. لیر خطاب به گونریل فریاد می زند: «من شرمنده ام که تو قدرت داری که مردانگی من را به این شکل متزلزل کنی.

لحظات دیگر پوتین 70 ساله را به یاد می آورد، پف کرده و نظامی شده، دیوانه شده توسط امپراتوری در حال کوچک شدن. نابینایی موضوع نمایشنامه است. و پوتین از کوری اخلاقی رنج می برد که او جنگی شیطانی را علیه اوکراین دنبال می کند و سعی کرده کشورش را نسبت به بی عدالتی تهاجم کور کند. همانطور که گلاستر می‌گوید: «زمان طاعون است که دیوانه‌ها کوران را هدایت می‌کنند.»

به قول آدام مک‌کی، تهیه‌کننده اجرایی، «جانشینی» شبکه HBO به‌عنوان «شاه لیر» برای مجموعه رسانه‌ای-صنعتی طراحی شد که ترکیبی از لیر و روپرت مرداک است. لوگان روی و لیر صاعقه های سادیسم را پرتاب می کنند و فرزندان خود را برای کنترل امپراتوری در برابر یکدیگر قرار می دهند. (در فرانسوی قدیم، “king” “roy” یا “roi” بود، اما اکنون “roi” است.)

لیختنبرگ گفت که با تماشای مذاکره قدرتمندان بر سر عشق فرزندانشان، به راحتی می توان فهمید که چگونه بخش کنترل کننده خودمان می تواند منجر به خنثی شدن ما شود. او در برنامه «Shakespeare Hour Live»، برنامه آنلاین خود، خاطرنشان کرد: ترسناک‌ترین کاری که می‌توانید در زندگی انجام دهید، وقتی به پایان عمر خود خیره شده‌اید، این است که بپرسید آیا واقعاً دوست دارید یا خیر.

مشکلات سلامتی لوگان روی 84 ساله را از پای درآورد، اما ممکن است مشکلات حقوقی باعث سقوط روپرت مرداک 92 ساله شود. پرونده افترا به ارزش 1.6 میلیارد دلاری Dominion Voting Systems علیه فاکس نیوز دوشنبه در دلاور محاکمه می شود. در نهایت، پس از یک حرفه بی شرمانه که بر اساس انتشار دروغ های مسموم در مورد همه چیز از آب و هوا گرفته تا کووید گرفته تا فحش های انتخاباتی دزدیده شده توسط ترامپ، بنا شده است، پادشاه روپرت، همانطور که ونیتی فیر او را می نامد، ممکن است به دلیل Dominion سلطه خود را بر سلطه خود از دست بدهد.

مهاجر استرالیایی که سازمان‌های خبری ضدمهاجر را اداره می‌کرد و به فاکس نیوز اجازه داد تا با دروغ «تولد» نژادپرستانه درباره باراک اوباما رشد کند، میلیاردها دلار با زیر گلوی آمریکایی‌ها درو کرد.

برای یک روزنامه نگار سخت است که استدلال کند که یک سازمان خبری باید جریمه شود، اما فاکس نیوز یک سازمان خبری نیست. این یک تجارت حریصانه است که وقتی برخی از خبرنگاران فاکس نیوز حقیقت را در مورد دروغ های ترامپ گفتند و سپس اقدام به پخش این دروغ ها کردند، به وحشت افتاد.

اگر کسی را به خاطر فریبکاری های عجیبی که دموکراسی ما را فرسوده کرد و شورش 6 ژانویه را برانگیخت، پاسخگو باشد، بسیار خوب است. درست همانطور که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی الگوریتم‌های خود را برای افزایش تعارض و سود تحت فشار قرار دادند، مرداک اخبار را تحت تاثیر قرار داد و به بینندگان آنچه را که می‌خواستند بشنوند داد و آنها را از حقیقت چشم پوشید.

به لطف افراد نفرت انگیزی مانند مرداک و ترامپ، آمریکا اکنون به قول لیر «این مرحله بزرگ احمق ها» است که در طوفان زوزه می کشند.

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما