تعلیق کارمندان بی‌بی‌سی، علیرغم حقایق کمی، به گمانه‌زنی‌ها دامن می‌زند

سه روز است که بی بی سی درگیر یک معمای تب و تاب است که ادعا می کند یک شخصیت برجسته تلویزیون بریتانیا ده ها هزار پوند به یک نوجوان برای عکس های غیرمستقیم جنسی پرداخت کرده است.

بی‌بی‌سی روز یکشنبه اعلام کرد که یک کارمند مرد را که هویت او را شناسایی نکرده است، تعلیق کرده است و با نیروی پلیس لندن برای گفتگو در مورد این موضوع ملاقات خواهد کرد.

با این حال، روز دوشنبه، پرونده تیره‌تر شد. پلیس گفت که در حال انجام تحقیقات برای تعیین اینکه آیا جرمی رخ داده است یا خیر، اما تحقیقات رسمی در این مورد آغاز نکرده است. ساعاتی بعد، بی‌بی‌سی گزارش داد، وکیل این نوجوان در نامه‌ای به رادیو تلویزیون گفت که این اتهامات که برای اولین بار جمعه گذشته در روزنامه سان، یک روزنامه لندنی منتشر شد، «بیهوده» بود.

به گزارش بی بی سی، وکیل این نوجوان گفت: «هیچ چیز نامناسب یا غیرقانونی بین موکل ما و شخصیت بی بی سی اتفاق نیفتاده است». خبرنگاران آن وکیل را شناسایی نکردند.

این اتهامات مبهم آخرین ضربه به صدا و سیمای عمومی بریتانیا بود، که اغلب خود را در تضادهای سیاسی بر سر اقدامات یا اظهارات شخصیت های خود در آنتن می دید. اما در این مورد، سوالات به مراتب بیشتر از پاسخ وجود دارد که از هویت افراد درگیر شروع می شود.

کارآگاهان فرماندهی جنایی تخصصی پلیس روز دوشنبه با مقامات بی بی سی دیدار کردند. بی‌بی‌سی پس از اینکه این شرکت اعلام کرد اخیراً اتهامات جدیدی به آن‌ها ارائه شده است، موضوع را به پلیس ارجاع داد، دو ماه پس از اینکه ابتدا از شکایت مادر نوجوان مطلع شد.

بی بی سی فرد تعلیق شده را به عنوان یک «مجری» توصیف کرد که در تلویزیون بریتانیا معمولاً به مجری اخبار، مجری یک برنامه خبری یا دیگر شخصیت های روی آنتن اشاره می کند.

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارآگاهان در حال بررسی اطلاعات مطرح شده در این جلسه هستند و تحقیقات بیشتر برای بررسی وجود مدارکی دال بر ارتکاب جرم در حال انجام است.

روزنامه Sun که متعلق به روپرت مرداک است، گزارش داد که این کارمند بیش از 35000 پوند یا تقریباً 45000 دلار برای تصاویر صریح در یک دوره چند ساله که از زمانی که فرد 17 ساله بود به او پرداخت کرده است. این گزارش می‌گوید که مادر این نوجوان در اواسط ماه مه به بی‌بی‌سی شکایت کرد، اما او یا کودک را شناسایی نکرد.

اما این وکیل به بی‌بی‌سی گفت که موکلش روز جمعه، قبل از انتشار مقاله، در یک پیام واتس‌اپ به سان اطلاع داد که اظهارات مادر «کاملاً اشتباه است و هیچ حقیقتی در آن وجود ندارد».

سخنگوی روزنامه سان روز دوشنبه گفت که نگرانی والدین در مورد رفتار یکی از کارکنان بی‌بی‌سی و رفاه فرزندشان را گزارش کرده است. او گفت: “بی بی سی به شکایت آنها عمل نکرد.” ما شواهدی را دیده‌ایم که از نگرانی‌های آنها حمایت می‌کند. اکنون بر عهده بی بی سی است که به درستی تحقیق کند.»

روز یکشنبه، بی‌بی‌سی گفت که این گزارش را «جدی» می‌گیرد و «فرآیندهای داخلی قوی برای مقابله فعالانه با چنین اتهاماتی دارد». اما این شکاف بین اولین شکایت مادر در ماه مه و دومین تماس او در پنجشنبه گذشته، که یک روز قبل از انتشار مقاله رخ داد، توضیح نداد.

سیاستمداران بریتانیایی که اغلب به سرعت از مدیریت بی‌بی‌سی انتقاد می‌کنند، در این مورد به دلیل فقدان حقایق و مسائل مربوط به حریم خصوصی و افترا که توسط آن مطرح می‌شود، محتاطانه عمل کرده‌اند. طبق قوانین بریتانیا، سن رضایت 16 سال است، اما گرفتن، ساختن، اشتراک گذاری یا داشتن تصاویر ناشایست از افراد زیر 18 سال جرم محسوب می شود.

الکس چالک، وزیر دادگستری در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «این یک موضوع حقوقی بسیار دشوار و ظریف است. من قصد ندارم در این مرحله از آنها انتقاد کنم زیرا این به همه چیز بستگی دارد.

با این حال، با آشکار شدن جزئیات در مورد نحوه رسیدگی بی‌بی‌سی به این موضوع، تحلیلگران گفتند که می‌تواند به مدیران ارشد آن، از جمله مدیر کل، تیم دیوی ضربه بزند. آقای دیوی به دلیل رسیدگی به خشم در مورد یک پست توییتر توسط مشهورترین مفسر ورزشی آن، گری لینهکر، که منجر به تعلیق و سپس بازگرداندن آقای لینهکر شد، مورد انتقاد قرار گرفت.

در ماه آوریل، ریچارد شارپ، رئیس بی‌بی‌سی، به دلیل نقشش در تنظیم وام تقریباً یک میلیون دلاری برای بوریس جانسون در زمانی که نخست‌وزیر بود، استعفا داد. طبل مشکلات، بی بی سی را در معرض انتقاد راست و چپ قرار داده است.

کلر اندرز، تحلیلگر رسانه ای مستقر در لندن، درباره آخرین بحران گفت: «ما نمی توانیم پیش داوری کنیم که چه اتفاقی افتاده است. پلیس به طور جامع با این موضوع برخورد خواهد کرد.»

گزارش سان باعث ایجاد یک آخر هفته پرتنش برای سایر چهره های بی بی سی شد که خود را موضوع گمانه زنی های نامطلوب دیدند. چندین نفر، از جمله آقای لینهکر، در رسانه های اجتماعی شرکت کردند و هدف این اتهامات را رد کردند. نیکی کمبل، مجری برنامه زنده رادیو بی‌بی‌سی 5، پس از اینکه به اشتباه ادعا کرد که او موضوع داستان است، یک حساب توییتر ناشناس را به پلیس گزارش داد.

پلیس درباره این حساب گفت: “تحقیقات در جریان است و تحقیقات در جریان است.” “هیچگونه دستگیری انجام نشده است.”

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما