آموزش از بین بردن نویز ویدئوها در پریمیر (4 روش)

ادوبی پریمیر یک نرم‌افزار ویرایش ویدیو حرفه‌ای است که توسط شرکت ادوبی توسعه داده شده است. این ابزار قدرتمند به کاربران امکان می‌دهد تا ویدیوها را ویرایش، تنظیمات رنگ، افکت‌ها و انتقال‌های مختلف اعمال کنند. پریمیر با واجد کردن ویژگی‌هایی همچون ویرایش لایه‌ها، اضافه کردن موسیقی، ایجاد عناصر گرافیکی، و انجام تغییرات اصلاحی، ابزاری قدرتمند برای ساخت و ویرایش ویدیوهای متنوع ارائه می‌دهد. با توجه به واجد کردن امکاناتی مانند همگام‌سازی با ادوبی افترافکت و ادوبی ادیشن، پریمیر به یکی از ابزارهای مورد علاقه تدوین‌گران حرفه‌ای تبدیل شده است.

نویز در فوتیج به چه معناست؟

نویز در فوتیج اشاره به اشکال غیرمطلوبی از نقاط یا نواحی ناواضح و پرتراکم در تصویر یا ویدئو می‌شود که معمولاً ناشی از شرایط نورپردازی ضعیف، حسگرهای دوربین با کیفیت پایین، یا تنظیمات دیجیتالی نادرست است. نویز می‌تواند بافت‌های دوده‌دار یا نقاط کوچک ناواضح را در تصویر ایجاد کند و کیفیت کلی تصویر را کاهش دهد. برای بهبود وضوح و کیفیت تصویر، فرآیندهای پس‌پردازش مانند کاهش نویز معمولاً در ویرایشگرهای تصویر و ویدئو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت علاقمندی به آشنایی بیشتر با پریمیر و افترافکت پیشنهاد دارم مقاله تفاوت پریمیر و افترافکت را در آکادمی موشن کده مطالعه نمایید.

چند نوع نویز ویدیویی داریم؟

نویز ویدیویی به اشکال مختلفی می‌تواند در ویدیوها ظاهر شود. این نوع نویز‌ها می‌توانند از منابع مختلف ناشی شوند. در زیر چند نوع رایج از نویز ویدیویی را می‌توانید مشاهده کنید:

  1. نویز نورپردازی (Noise): این نوع نویز معمولاً در شرایط نورپردازی ضعیف و کم‌نوری به وجود می‌آید. تصاویر با نویز نورپردازی ممکن است بافت‌های دوده‌دار یا نقاط ناواضح داشته باشند که می‌توانند کیفیت تصویر را کاهش دهند.
  2. نویز دوربین (Sensor Noise): حسگر دوربین‌ها ممکن است در شرایط کم‌نوری نویز تولید کند که به عنوان نویز حسگر یا نویز دوربین شناخته می‌شود. این نوع نویز به صورت نقاط رنگی یا تاریک‌تر در تصویر ظاهر می‌شود.
  3. نویز تصویر متحرک (Temporal Noise): این نوع نویز به علت تغییرات تصادفی در فریم‌های مختلف ویدیو به وجود می‌آید. این نویز می‌تواند به صورت اشکال مختلفی مانند نقاط روشن یا تاریک در ویدیو ظاهر شود.
  4. نویز رنگی (Color Noise): این نوع نویز باعث تغییر رنگ‌های تصویر می‌شود و می‌تواند به صورت نقاط رنگی تصادفی در تصویر ظاهر شود.
  5. نویز فشرده‌سازی (Compression Noise): در فرآیند فشرده‌سازی ویدیو، نویز‌های مرتبط با فشرده‌سازی می‌توانند در تصویر ظاهر شوند. این نوع نویز ممکن است باعث کاهش جزئیات و وضوح تصویر شود.

توانایی تشخیص و کاهش این نوع نویز‌ها در ویرایشگرهای ویدیویی بهبود کیفیت تصاویر را افزایش می‌دهد.

۴ روش برای از بین بردن نویز فیلم

در کنار ویدیوی بالای صفحه بد نیست اینجا هم نگاهی بیندازیم به ۴ روش رایج برای حذف نویز ویدیوها. همراهمان باشید.

روش اول: بهترین نرم‌افزارهای کاهش نویز

شاید حداقل سیستم مورد نیاز پریمیر را نداشته باشید یا به هر دلیلی تمایل داشته باشید از این نرم‌افزار استفاده نکنید. در چنین مواردی، می‌توانید به دنبال گزینه‌های دیگری برای حذف نویز از ویدیوها بگردید. در ادامه، چهار نرم‌افزار معرفی می‌شوند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

Filmora -1

این نرم‌افزار یک ابزار بسیار مفید برای ویرایش همزمان صدا و ویدیو می‌باشد. به عنوان مثال، با یک کلیک می‌توانید صدای پس‌زمینه را حذف نمایید یا تنظیمات مختلفی را بر روی صدا اعمال کرده و آن را تقویت یا تضعیف نمایید. از دیگر کاربردها، کاهش نویز در ویدیوها می‌باشد که این نرم‌افزار قابلیت آن را به صورت ساده و کارآمد فراهم می‌کند.

۲- Aiseesoft

Aiseesoft Video Enhancer یک برنامه مستقل و سازگار با سیستم‌عامل‌های ویندوز و macOS می‌باشد. این نرم‌افزار ابزارهایی ساده و مؤثر برای کاهش نویز در ویدیوها ارائه می‌دهد. حتی نسخه رایگان آن نیز امکانات مهمی دارد. کافی است ویدیو را در این برنامه باز کنید. باکس NOISE REDUCTION را در منوی ENHANCE تیک بزنید و روی Apply کلیک کنید.

۳- Cinemartin Denoiser

این گزینه به عنوان یک نرم‌افزار حرفه‌ای برای حذف نویز در ویدیوها شناخته می‌شود. تنظیمات مورد نیاز این ابزار بسیار ساده بوده و نیاز به دانش ویژه ندارد. این نرم‌افزار دارای دو مکانیزم برای حذف نویز است که به شما امکان می‌دهد نویزهای معمولی که توسط دوربین‌های DSLR ایجاد می‌شوند، را به طور مؤثری حذف کنید.

۴- Tipard

تشابه‌های بسیاری بین این نرم‌افزار و AISEESOFT VIDEO ENHANCER وجود دارد، به ویژه در خصوص رابط کاربری و منوها. در این نرم‌افزار نیز شما قادر به کاهش نویزها و افزایش جزئیات در ویدیوها خواهید بود. همچنین، امکان کاهش لرزش ویدیوها نیز در این نرم‌افزار فراهم شده است.

روش دوم: استفاده از پریمیر

نرم‌افزار پریمیر دارای یک فیلتر به نام Median است که برای حذف نویز از فیلم‌ها طراحی شده است. برای اعمال این فیلتر به ویدیو خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به قسمت EFFECTS بروید، سپس VIDEO EFFECTS و سپس NOISE & GRAIN را انتخاب کنید.
  2. از بین افکت‌ها، MEDIAN را پیدا کرده و آن را با کشیدن به تایم‌لاین ویدیوی نویزدار خود اعمال کنید. لطفاً توجه داشته باشید که این افکت به طور فوری بر روی ویدیو اعمال نمی‌شود.
  3. در پنجره EFFECTS CONTROL، به دنبال یک منوی کشویی بگردید که می‌توانید جزئیات این افکت را تنظیم کنید و به بهترین نتیجه برسید.
  4. مقدار Radius را تغییر دهید تا تأثیر این فیلتر به طور فوری بر روی ویدیو مشاهده شود.

اگر تنها بخش‌های خاصی از ویدیوهایتان دارای نویز هستند، می‌توانید این فیلتر را تنها بر روی مناطق مورد نظر اعمال کنید تا اثرات آن به سایر قسمت‌ها نرسد.

روش سوم: استفاده از افتر افکت

گاهی اوقات، کاهش نویز در نرم‌افزار پریمیر به نتایج مطلوب نمی‌انجامد. حتی زمانی که از فیلتر Median با استفاده از ماسک بر روی بخش‌های خاصی از ویدیو تلاش می‌کنیم، ممکن است این فیلتر تأثیر خود را بر روی بخش‌هایی که به آن نیاز ندارند، گسترش دهد. این اتفاق به دلیل ثابت ماندن ماسک در حالی که محتوای ویدیو پویاست، اتفاق می‌افتد.

پس چه باید کرد؟ در چنین مواردی، بهتر است به نرم‌افزار افترافکت مراجعه کنیم. اگرچه از افترافکت استفاده می‌کنیم، اما فرض می‌کنیم که قبلاً روش اول را امتحان کرده‌ایم و به نتایج مطلوب نرسیده‌ایم. بنابراین، می‌خواهیم ویدیو را از پریمیر به افترافکت منتقل کنیم. در این راستا، مراحل زیر را دنبال می‌کنیم:

  1. روی تایم‌لاین ویدیویی که نویز دارد، در پریمیر راست کلیک کرده و گزینه “Replace With After Effects Composition” را انتخاب می‌کنیم.
  2. پس از باز شدن افترافکت و بارگذاری ویدیو، به مسیر “Effects & Presets” می‌رویم و به بخش “Remove Grain” می‌رود. سپس این افکت را به تایم‌لاین ویدیو می‌کشیم.
  3. روی پنل “Effects Control” کلیک می‌کنیم تا تنظیمات “Remove Grain” برای کاهش نویزها نمایش داده شود. سپس ناحیه مورد نظر را در پیش‌نمایش ویدیو تنظیم می‌کنیم و تنظیمات را به‌طور دلخواه تغییر داده و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، تنظیمات را تعدیل می‌کنیم

روش چهارم: پلاگین‌های پریمیر برای از بین بردن نویز فیلم

در صورتی که روش دوم نتیجه‌ای ندهد، هنوز امیدواریم و از پریمیر ناامید نمی‌شویم؛ اما این بار قصد داریم از افزونه‌های این نرم‌افزار استفاده کنیم. در ادامه، به بررسی بهترین افزونه‌های حذف نویز خواهیم پرداخت.

۱- Neat Video1

یکی از پرطرفدارترین افزونه‌های حذف نویز در پریمیر، افزونه‌ای است که شهرت زیادی به دلیل قدرت و سرعت خود کسب کرده است. حتی در صورت نیاز به حذف کامل نویز‌ها با این افزونه، مانند یک حرفه‌ای عمل خواهد شد. این افزونه همچنین با نرم‌افزارهای دیگری مانند Final Cut و Avid نیز سازگاری دارد و به‌راحتی قابل استفاده است. این افزونه بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و MacOS قابل نصب و استفاده است و نسخه‌های رایگان و پریمیوم دارد.

ویژگی‌ها

Neat Video قابلیت ایجاد پروفایل حذف نویز برای ویدیو را دارد. پس از نصب این افزونه در پریمیر، در پنل افکت‌های ویدیو قابل مشاهده است و می‌توانید آن را انتخاب کنید. تنظیمات پیش‌فرض آن نیز به‌طور معمول مناسب هستند؛ اما شما می‌توانید در بخش تنظیمات پنل کنترل افکت‌ها جزئیات را تغییر دهید.

۲- Red Giant Denoiser

همچنین، Magic Bullet Denoiser III یک افزونه دیگر و قدرتمند برای حذف نویز است که با هر دو سیستم‌عامل ویندوز و MacOS سازگار است. این افزونه نسخه‌های پرداختی و نسخه‌ای رایگان آزمایشی دارد که به شما اجازه می‌دهد کارکرد آن را تست کنید.

ویژگی‌ها

Magic Bullet Denoiser III مانند Neat Video یک پروفایل نویز برای ویدیو ایجاد می‌کند، اما با تفاوتی که از هر فریم ویدیو برای نمونه‌برداری در پروفایل‌سازی استفاده می‌کند. در مقابل نسخه قبلی، این افزونه تنها از نمونه‌برداری در هر فریم استفاده نمی‌کند. تنظیمات آن بسیار ساده و بصری هستند، شامل اسلایدرهایی برای کاهش نویز، نرم‌کردن رنگ‌ها و حفظ جزئیات در تصاویر ویدیویی.

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما
محتوای این وب‌سایت توسط فناوری‌های هوش مصنوعی از داده‌های اینترنتی تولید شده و ما هیچ مسئولیتی در قبال دقت آن نمی‌پذیریم و از استفاده از آن تشویق نمی‌کنیم.