لغو قوانینی که افراد مبتلا به اچ آی وی ایدز را هدف قرار می دهد، زندگی را نجات می دهد

وینی بیانیما، مدیر اجرایی UNAIDS، گفت: «تنها دلیلی که هنوز مردم بر اثر ایدز می‌میرند، نابرابری‌های موجود در جامعه است و همه اینها در کنار هم قرار می‌گیرند تا آنها را بیشتر در معرض خطر قرار دهند». “قوانین جرم انگاری مردم را از درمان نجات بخش دور می کند و باید حذف شوند.”

این روز بزرگداشت در 1 مارس، با هدف تاکید بر این موضوع که مردم چگونه می توانند در مورد شمول، شفقت، صلح، و جنبشی برای تغییر آگاه شوند و آن را ترویج کنند، گرامی داشته می شود. موضوع 2023 – نجات جان ها: جرم زدایی – به تأثیر مثبت بر سلامت و نتایج زندگی اشاره می کند که قوانین تبعیض آمیز و تنبیهی حذف شوند.

غلبه بر موانع قانونی

علیرغم اصلاحات و دستاوردهای اخیر در همه مناطق، او گفت که جهان در مسیر رسیدن به هدف تعیین شده در سال 2021 نیست: اطمینان حاصل شود که کمتر از 10 درصد از کشورها دارای محیط‌های قانونی و سیاستی تنبیهی هستند که موانعی برای دسترسی به خدمات HIV ایجاد می‌کند.

سازمان ملل متحد که برای پایان دادن به ایدز مبارزه می کند، گزارش می دهد که قرار گرفتن در معرض، عدم افشای یا انتقال HIV بوده است. جرم انگاری شده است در 134 کشور گزارشگر در سال 2021. در 153 کشور، حداقل یک جنبه از کار جنسی غیر قانونی است فعالیتهای جنسی همجنسگرایانه توافقی در 67 کشور خلاف قانون هستند و 20 کشور گزارش دهنده جرم و/یا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند افراد ترنسجندرUNAIDS گفت.

علاوه بر این، 48 کشور هنوز محدودیت هایی را برای ورود افراد مبتلا به HIV به قلمرو خود اعمال می کنند، در حالی که 53 کشور گزارش می دهند که برای فعالیت هایی از گرفتن گواهی ازدواج گرفته تا انجام برخی مشاغل خاص، نیاز به آزمایش اچ آی وی اجباری دارند. رضایت والدین برای نوجوانان برای دسترسی به آزمایش HIV در 106 کشور مورد نیاز است.

این قبیل قوانین و تحریم ها هنجارهای بین المللی حقوق بشر را نقض می کند خانم بیانیما گفت و به جمعیت هایی که قبلاً به حاشیه رانده شده اند، انگ و تبعیض می زنند.

پایان دادن به بی عدالتی اجتماعی

او گفت: «در سطح کشور، لغو قوانین کیفری که مردم را از پیشگیری و درمان اچ‌آی‌وی دور می‌کند، حیاتی است.

تحقیقات در جنوب صحرای آفریقا نشان می دهد که شیوع HIV در میان مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، بوده است در کشورهایی که فعالیت جنسی همجنس گرایان را جرم انگاری می کنند، پنج برابر بیشتر است او گفت در مقایسه با کسانی که این کار را نمی کنند. شیوع اچ‌آی‌وی در کشورهایی که اخیراً در آن‌ها پیگرد قانونی داشته‌اند، 12 برابر بیشتر شده است.

به طور مشابه، جرم انگاری کار جنسی هر دو را افزایش می دهد خطر کارگران جنسی ابتلا به HIV و آسیب پذیری آنها در برابر خشونت انجام شده توسط مشتریان، پلیس و سایر اشخاص ثالث.

او گفت: “اچ آی وی یک بیماری است، اما بیشتر یک بی عدالتی اجتماعی است.” “این است ناشی از نابرابری در جامعه. اینها چیزهایی نیست که بدون اجماع در جامعه اتفاق بیفتد، بنابراین ما به همه نیاز داریم.»

شواهد نشان می دهد که جرم زدایی از مصرف و نگهداری مواد مخدر برای استفاده شخصی می تواند به طور قابل توجهی کاهش بروز HIV در میان افرادی که تزریق کننده مواد مخدر هستند. تلاش های مرتبط شامل دسترسی بیشتر به خدمات کاهش آسیب است.

او گفت: «بنابراین اگر بخواهیم تا سال 2030 به ایدز به عنوان یک تهدید سلامت عمومی پایان دهیم، اصلاح قانون بسیار مهم است.

تست اچ آی وی یک زن جوان در خانه اش در نجامنا، پایتخت چاد منفی شد.

تست اچ آی وی یک زن جوان در خانه اش در نجامنا، پایتخت چاد منفی شد.

اهداف واقع بینانه

او با ذکر نمونه هایی از داستان های موفقیت قضایی توضیح داد که اهداف جاه طلبانه هستند، اما غیرممکن نیستند. در سال 2022، بلژیک و استرالیا قوانین جرم انگاری را حذف کردند کار جنسی، زیمبابوه قرار گرفتن در معرض، عدم افشا و انتقال اچ آی وی جرم زدایی شده استو جمهوری آفریقای مرکزی دامنه قوانین کیفری HIV خود را کاهش داد.

وی با اشاره به نمونه های دیگر گفت آنتیگوا و باربودا، سنت کیتس و نویس، سنگاپور و باربادوس قوانین قدیمی استعماری را لغو کرد جرم انگاری فعالیت جنسی همجنسگرایان کویت قانونی را لغو کرد که افراد تراجنسیتی را هدف قرار می داد، در حالی که نیوزلند محدودیت های سفر مربوط به HIV را حذف کرد.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما