روز جهانی سل WHO ابتکار عمل را برای مبارزه با بیماری های کشنده افزایش می دهد

در آستانه روز جهانی سل، WHO اعلام کرد که دامنه یک ابتکار پنج ساله را در تلاش برای ریشه کنی یکی از برترین قاتلان عفونی جهان تا سال 2030 گسترش خواهد داد.

سل عمدتاً ریه ها را درگیر می کند، اما قابل پیشگیری، درمان و قابل درمان است. اگرچه از سال 2000 تاکنون مرگ و میرها در سراسر جهان تقریباً 40 درصد کاهش یافته است، سالانه 1.6 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و میلیون ها نفر دیگر نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

دسترسی عادلانه به خدمات

ابتکار شاخص مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در مورد سل در سال 2018 برای پیشبرد تحقیقات و افزایش دسترسی به خدمات، در حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به همه‌گیری جهانی ایجاد شد. اکنون تا سال 2027 گسترش یافته و تمدید خواهد شد.

هدف این است که ارائه مراقبت با کیفیت را افزایش دهید برای افراد مبتلا به سل از طریق دسترسی عادلانه به تشخیص سریع و درمان کوتاه‌تر تمام خوراکی.

ابزارهای جدید مورد نیاز است

WHO همچنین بر نیاز مبرم به سرمایه گذاری تاکید کرد. به ویژه در توسعه واکسن جدید، و ایجاد شورای تسریع واکسن سل را پیشنهاد کرده است.

تنها واکسن موجود در حال حاضر بیش از یک قرن قدمت دارد، به علاوه این گونه نیست به اندازه کافی از جوانان و بزرگسالان محافظت کنیدکه بیشترین انتقال سل را به خود اختصاص می دهند.

ما باید ابزارهایی را که داریم بسازیم در دسترس افراد بیشتری است. اما wهمچنین به ابزارهای جدید نیاز دارم. تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، در سخنانی در ژنو گفت. وی افزود: افزایش مقاومت دارویی اثربخشی برخی از داروهایی که برای درمان سل استفاده می شوند را تضعیف می کند.

فراخوانی برای اقدام

هدف اصلی این ابتکار تحریک است اقدام و پاسخگویی برای مقابله با عوامل کلیدی اپیدمی سل، مانند فقر، سوء تغذیه، دیابت، اچ آی وی، مصرف دخانیات و الکل، و شرایط بد زندگی و کار.

سازمان جهانی بهداشت و شرکای آن همچنین فراخوانی برای اقدام دولت‌ها صادر کرده‌اند تا راه‌اندازی رژیم‌های درمانی خوراکی جدید برای سل مقاوم به دارو را تسریع بخشند، که همچنان یک نگرانی مبرم بهداشتی است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر نشستی در سطح عالی در مورد سل تشکیل خواهد داد که تدروس گفت: «باید برگزار شود. نقطه عطفی در مبارزه با سل، اگر رهبران بسازند تعهدات واقعی و پایدار سرمایه گذاری در پاسخ به سل.

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما