قیمت خودرو پس از قرنطینه ویروس کرونا و با گذشت دو سال از بدترین دوره تورمی ایالات متحده از دهه 1980، افزایش یافت، این صنعت نشان میدهد که بازگشت به حالت عادی کار طولانی و دشواری خواهد بود.
در سال 2021 و اوایل سال 2022، مشکلات جهانی حمل و نقل، کمبود نیمه هادی ها و تعطیلی کارخانه ها همزمان با تقاضای شدید برای بالا بردن قیمت خودرو به شدت افزایش یافت. اقتصاددانان امیدوار بودند که با بهبود زنجیره های تامین و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو وام گیرندگان، قیمت ها کاهش یابد.
در عوض، قیمت خودروهای جدید بیشتر افزایش یافته است. خودروسازان داخلی همچنان خودروهای کمتری تولید می کنند و بر مدل های لوکس سودآورتر تمرکز می کنند. قیمت خودروهای فرسوده در اواخر سال گذشته به کاهش تورم کلی کمک کرد، اما در ماه آوریل به دلیل برخورد کمبود عرضه با افزایش تقاضا، دوباره بهبود یافت.
انعکاس اختلالات همهگیر صنعت در اقتصاد بازتاب میکند، حتی اگر وضعیت اضطراری رسماً به پایان رسیده است، و نشان میدهد که چرا مبارزه فدرال رزرو برای مهار تورم میتواند طولانی باشد، زیرا مصرفکنندگان به هزینههای خود با وجود قیمتهای بالاتر ادامه میدهند.
بلرینا اوروچی، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در تی. در حال حاضر عوامل غیرمعمول زیادی در بازی وجود دارد، و من فکر میکنم برخی از آنها به تقاضای پس از همهگیری مربوط میشود.»
افزایش قیمت خودرو به طرز ناراحت کننده ای ثابت شده است. قیمت خودروهای دست دوم کاهش یافته است، اما به شکلی آرامتر – و بیثباتتر از آنچه که اقتصاددانان پیشبینی میکردند. و خودروهای جدید امسال همچنان گران تر می شوند زیرا سازندگان در تلاش برای حفظ حاشیه های ایجاد شده در سال 2021 هستند.
سوال بزرگ اکنون این است: آیا شرکت ها شروع به رقابت با یکدیگر در قیمت خواهند کرد؟ خانم اوروچی پرسید.
اما پاسخ به این سوال دشوار است، زیرا بازار خودرو به شدت تغییر کرده است. برای درک وضعیت، بررسی نحوه عملکرد صنعت خودرو در گذشته مفید است.
پت رایان، مدیر اجرایی CoPilot، یک اپلیکیشن خرید خودرو که قیمتها را در حدود 40000 نمایندگی نظارت میکند، گفت: «با ورود به همهگیری، پویایی در تجارت خودرو این ایده بود که سودآوری خردهفروشی تحت فشار دائمی تحت فشار اینترنت قرار دارد. .
خودروسازان بیش از تقاضای بازار خودرو تولید کردند و مشوق هایی را برای تسویه موجودی و رقابت با واردات کم هزینه ارائه کردند. دلالان سود خود را در حجم و تامین مالی به دست آوردند که اغلب منجر به شکایت مشتریان از هزینه های اضافی می شد.
با گسترش ویروس کرونا، کارخانه ها تعطیل شدند. حتی وقتی دوباره باز شدند، نیمه هادی ها کمیاب باقی ماندند. تولیدکنندگان تراشهها را به مدلهای با بالاترین قیمت خود – کامیونها و وسایل نقلیه کاربردی اسپورت – اختصاص دادند که حجم کمتری را با سود بیشتر در هر فروش جبران کرد. آقای رایان گفت که حدود پنج میلیون خودرو که به طور معمول هرگز تولید نمیشدند.
دلالان وارد عمل شدند و هزاران دلار بالاتر از قیمت فهرست دریافت کردند – به ویژه با شروع برنامه های محرک و مصرف کنندگان به دنبال ارتقای وسایل نقلیه خود یا خرید وسایل نقلیه جدید برای فرار از شهرها بودند. مطالعهای توسط مایکل هاولین، اقتصاددان که توسط اداره آمار کار منتشر شد، نشان داد که نشانهگذاریهای فروشندگان بین 35 تا 62 درصد از کل تورم مصرفکننده خودروهای جدید از سال 2019 تا 2022 را تشکیل میدهند.
کاهش حجم فروش دارای نقاط منفی بود. نمایندگیها نیز سالها پس از خروج خودروها از محل، از بستههای خدماتی درآمد کسب میکنند. اما در کل، آقای رایان گفت: “این بهترین زمان برای دلالان خودرو بود، مطمئنا”.
با این حال، برای هر کسی که ناگهان به ماشین نیاز داشت، بدترین زمان بود.
این موقعیتی است که هیلی کوت از پیتسبورگ تابستان گذشته در آن یافت. او پس از خسته شدن از مشاغل کم دستمزد در مزارع و رستوران ها، یک کسب و کار برای نظافت خانه ها با 25 دلار در ساعت ساخت. وقتی جیپ گرند چروکی سال 2005 او خراب شد، میدانست که باید سریعاً جایگزینی پیدا کند تا وسایل نظافتی را به هر شغل منتقل کند و به مدرسه برود، جایی که او در حال تحصیل در رشته مشاوره است.
در آن زمان، ماشینهای دست دومی که او میتوانست پیدا کند، تنها چند هزار دلار کمتر از ارزانترین ماشینهای جدید بودند، بنابراین او با تویوتا کرولا مدل پایه ۲۰۲۲ رفت. پرداخت وام او حدود 500 دلار در ماه است. بیمه هم که گران شده است 200 دلار دیگر. با احتساب گاز و نگهداری، هزینه حمل و نقل خانم کوت تقریباً به اندازه کرایه او است و چیزی برای پس انداز یا تفریح باقی نمی گذارد.
خانم کوت، 29 ساله، گفت: “من فکر می کنم این نیازهای اولیه است که واقعاً بدترین هستند.” غذا کمی افزایش یافته است، اما هزینه مسکن، مراقبت های بهداشتی و اتومبیل بسیار وحشیانه است.
در نیمه دوم سال 2022، زیرا خودروهای بیشتری از خطوط مونتاژ خارج شدند، جنون قیمت خودرو کاهش یافت. اما عرضه فقط به تدریج افزایش یافته است. خودروسازان که تمایلی به چشم پوشی از سود ناشی از کمبود داشتند، شروع به صحبت در مورد اعمال “انضباط” در اهداف تولید خود کردند.
تام بارکین، رئیس بانک فدرال رزرو ریچموند، در مصاحبه ای گفت: «در طول این دوره دو ساله، فروشندگان خودرو و سازندگان خودرو متوجه شدند که یک مدل کم حجم و با قیمت بالاتر در واقع یک مدل بسیار سودآور است.
او گفت: «تجربه قیمتهای بالاتر و توانایی تغییر قیمتها، دیدگاه افراد تجاری را از نظر گزینههایشان گسترش میدهد. اگر بتوانید آن را انجام دهید جذاب است.
یکی از راههایی که خودروسازان برای افزایش قیمتها تلاش کردند، کنار گذاشتن مدلهای ارزانتر مانند شورولت اسپارک و فولکس واگن پاسات بود. در واکنش به یارانههای فدرال، شرکتهای خودروسازی وسایل نقلیه الکتریکی را عرضه کردند، اما این کمکی به کاهش قیمتها نکرد – آنها با نسخههای لوکس مانند موستانگ ماخ-ای 42995 دلاری شروع کردند.
و محدودیت های عرضه اضافه شده است. نسل خودروهایی که معمولاً با اجاره سه ساله عرضه می شوند، کوچکتر از حد معمول هستند. کسانی که در بهار 2020 خودروهایی را اجاره کردند، انگیزه ای برای خرید آنها با قیمت هایی دارند که قبل از گران شدن همه چیز قفل شده بود.
علاوه بر این، برخی از شرکتهای اجارهای خودروها پس از چندین سال گرسنگی، به شدت ناوگان خود را مجدداً ذخیره میکنند و گروههای نمایندگی مانند Sonic Automotive را به شکایت از تماسهای درآمدی مبنی بر اینکه آنها در حراجیها رقابت میکنند، شکایت میکنند.
Satyan Merchant، معاون ارشد خدمات مالی در TransUnion، یک شرکت نظارت بر اعتبار، گفت: «منابع زیادی از وسایل نقلیه مستعمل وجود دارد که در چند سال گذشته خشک شدهاند. “و همه اینها این اثر پایین دستی را دارد.”
فدرال رزرو برای کاهش تقاضا – از جمله برای خودرو – و کاهش قیمت ها، نرخ های بهره را به شدت افزایش داده است. اما در طول دوره تعدیل، استطاعت خرید وسیله نقلیه را برای بسیاری از آمریکاییها سختتر میکند. طبق گفته TransUnion، متوسط پرداخت ماهانه برای یک خودروی جدید در سه ماهه اول سال 2023 از 585 دلار در دو سال قبل به 736 دلار افزایش یافت. میانگین خودروهای دست دوم 523 دلار در ماه است که نسبت به مدت مشابه 110 دلار افزایش یافته است.
خودروها اکنون بازاری دوشاخه هستند: تقاضا در بازارهای بالا همچنان قوی است، جایی که خریداران ثروتمند با پساندازهای بیش از دو سال گذشته قادر به جذب نرخهای بهره بالاتر یا پرداخت پول نقد هستند. برخی از آنها تنها در حال حاضر خودروهایی را که در سال 2022 سفارش داده اند با قیمت های متورم دریافت می کنند.
رقابت برای وسایل نقلیه نیز در سطح پایین بسیار شدید است، زیرا افرادی که دارای بالشتک های مالی نازک و مشاغل حضوری هستند نمی توانند از حمل و نقل که در بیشتر نقاط کشور مترادف با ماشین است صرف نظر کنند. بازار کار، بهویژه برای مشاغل حضوری در زمینههایی مانند مهماننوازی و مراقبتهای بهداشتی، قوی باقی مانده است، بنابراین افراد بیشتری مکانهای کاری برای دسترسی دارند.
و بسیاری از مردم در این بین، که ممکن است هر چند سال یک بار خودرو را تعویض کنند، منتظر کاهش قیمت هستند.
اسکات کونز، مدیر عامل یک گروه نمایندگی در غرب میانه گفت: “آنچه که ما دیدیم ناپدید شدن میانه است.” او خودروسازان را به خاطر رها کردن خودروهای ارزانتر، کوچکتر و اولیه که مردم فقط برای جابجایی به آنها نیاز دارند، سرزنش میکند، بهخصوص که نرخهای بهره، نسخههای جذابتر را از دسترس خارج میکنند. “این برای من اصلاً معنی ندارد.”
این وضعیت ممکن است به زودی شروع به حل شدن کند. قیمت عمده فروشی خودرو شروع به کاهش کرده است و خودروسازان مشوق های بیشتری ارائه می دهند. دادههای کتاب Kelley Blue نشان میدهد که میانگین قیمتها در دو ماه گذشته به پایینتر از فهرست سقوط کرده است، که جاناتان اسموک، اقتصاددان ارشد شرکت خودروسازی Cox گفت که نشاندهنده کاهش تقاضا است. قیمتها در ماههای اخیر برای خودروهای الکتریکی کاهش یافته است – بخش کوچکی از فروش خودروهای جدید که سریعترین رشد را دارند، هرچند بخش کوچکی از کل بازار را تشکیل میدهند.
با این حال، تاریخ اخیر نشان داده است که مسیرهای قیمت گذاری به ندرت خطی هستند. آدام جوناس، تحلیلگر صنعت خودرو در مورگان استنلی، گفت که در کوتاه مدت تا میان مدت، موجودی بیشتر تنها راه حل است.
او گفت: «اگرچه اظهارات ژاپنیها و کرهایها حاکی از پایان یافتن کمبود تراشه است، ماهها طول میکشد تا این کمبود برطرف شود.» “فروشندگان باید برای تابستانی سخت آماده شوند.”
جک یوینگ گزارش کمک کرد