فورد موتور روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از فناوری دارای مجوز از یک شرکت چینی که به یکی از مهمترین بازیگران صنعت خودرو تبدیل شده است، یک کارخانه باتری سازی 3.5 میلیارد دلاری در میشیگان بسازد.
این کارخانه که قرار است در مارشال، یک شهر روستایی در حدود 100 مایلی غرب دیترویت ساخته شود، آخرین لیست در حال رشد کارخانه های باتری و خودروهای الکتریکی جدید است که شرکت ها در ماه های اخیر اعلام کرده اند. فورد انتظار دارد حدود 2500 نفر را در این کارخانه استخدام کند و تولید را در سال 2026 آغاز کند.
این خودروساز گفت که مالک 100 درصد کارخانه خواهد بود و سلول های باتری را با استفاده از فناوری و خدمات شرکت Contemporary Amperex Technology Limited، معروف به CATL، می سازد. این شرکت که بزرگترین تولید کننده باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی در جهان است، 13 کارخانه خود را در اروپا و آسیا دارد اما هیچ کارخانه ای در ایالات متحده ندارد.
درست ربع قرن پیش، مقامات چینی مشتاقانه از خودروسازان آمریکایی می خواستند که سرمایه گذاری و تخصص خود را به چین بیاورند. امروزه، نقشها برعکس شدهاند و یکی از مشهورترین غولهای صنعتی آمریکا از چین فناوری مورد نیاز برای بقا در چشمانداز جهانی خودرویی که به سرعت در حال تغییر است، میخواهد.
ویلیام کلی فورد جونیور، رئیس اجرایی این شرکت، روز دوشنبه گفت: «این به ما کمک میکند تا سریعتر خودروهای برقی بیشتری بسازیم». او افزود که CATL به ما کمک می کند تا سرعت خود را بالا ببریم تا بتوانیم باتری ها را خودمان بسازیم.
این ائتلاف در زمان تنش قابل توجهی بین واشنگتن و پکن، پس از آنکه ایالات متحده یک بالون نظارتی چینی را در سواحل کارولینای جنوبی در 4 فوریه سرنگون کرد. آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه به طور ناگهانی سفر خود به پکن را لغو کرد. بالون جاسوسی در بالای مونتانا مشاهده شد.
دو شی ناشناس دیگر اواخر هفته گذشته، یکی بر فراز شمالیترین آلاسکا و دیگری بر فراز شمال کانادا ساقط شدند. چهارمین شی ناشناس روز یکشنبه بر فراز دریاچه هورون در سواحل شرقی میشیگان ساقط شد.
ظهور وسایل نقلیه الکتریکی
- حجیم کردن:وسایل نقلیه الکتریکی معمولاً گزینه سازگارتر با آب و هوا هستند. اما با بزرگتر شدن آنها، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سایر مزایای زیست محیطی و ایمنی آنها شروع به کاهش می کند.
- تسلا:دولت بایدن گفت که این شرکت تا پایان سال آینده برخی از شارژرهای سریع خود را که انحصاری مشتریانش بود، برای تمام خودروهای الکتریکی باز خواهد کرد.
- آب کم عمق:این خودروساز قصد دارد با استفاده از فناوری دارای مجوز از یک شرکت چینی که به یکی از مهمترین بازیگران این صنعت تبدیل شده است، یک کارخانه باتری سازی 3.5 میلیارد دلاری در میشیگان بسازد.
- سقوط قیمت ها:سریعتر از آنچه چند ماه پیش ممکن به نظر می رسید، قیمت برچسب برای وسایل نقلیه الکتریکی به نقطه ای نزدیکتر می شود که می تواند با مدل های بنزینی امسال مطابقت داشته باشد.
چین روز دوشنبه آمریکا را متهم کرد که از ابتدای سال گذشته بیش از 10 بار بالن های بلندپایه را بدون مجوز از حریم هوایی خود ارسال کرده است.
به نظر میرسد که مناقشه بالن تلاشهای چین برای جذب سرمایهگذاری خارجی بیشتر را پس از پایان نزدیک به سه سال سیاستهای «صفر کووید» و شروع به بازگشایی مرزهایش متوقف کرده است. بسیاری از سیاستمداران در ایالات متحده همچنان نسبت به چین و سرمایه گذاری چینی ها محتاط هستند.
فرماندار ویرجینیا، گلن یانگکین، جمهوریخواه، ماه گذشته از پیشنهاد ایالت خود برای سرمایه گذاری فورد با CATL خارج شد. او پروژه برنامه ریزی شده را برای تلویزیون بلومبرگ در 20 ژانویه به عنوان “اسب تروا” برای حزب کمونیست چین توصیف کرد.
فورد با انتخاب مالکیت کارخانه به طور کامل و تنها مجوز فناوری از CATL که باتریهای تسلا، بیامو و دیگر خودروسازان بزرگ را تامین میکند، به دنبال حفظ تنشهای آمریکا و چین است.
این شرکت گفت که قراردادش با CATL شامل مقرراتی برای حل مشکلاتی است که بین دو کشور ایجاد می شود. لیزا دریک، معاون صنعتی فورد در بخش صنعتی خودروهای برقی، بدون فاش کردن جزئیات بیشتر، در کنفرانسی با خبرنگاران گفت: «البته ما در مورد آن فکر کردهایم».
فورد، جنرال موتورز و سایر خودروسازان در حال ساخت کارخانه های باتری سازی دیگری هستند که به طور مشترک با شرکای کره جنوبی در اختیار دارند. فورد در حال ساخت دو کارخانه باتری در کنتاکی و سومین کارخانه در تنسی است که هر دو با SK On هستند. جنرال موتورز اخیراً تولید خود را در یک کارخانه باتری در اوهایو آغاز کرده است که به طور مشترک با الجی انرژی سولوشن مالکیت دارد و شرکا در حال ساخت دو کارخانه دیگر در تنسی و میشیگان هستند.
کارخانه جدید فورد باتری هایی شامل لیتیوم، آهن و فسفات، ترکیبی به نام LFP تولید خواهد کرد. این باتری ها ارزان تر هستند زیرا شامل مواد گران قیمت مانند کبالت و نیکل مورد استفاده در باتری های دیگر نمی شوند. باتری های LFP همچنین دارای مزیت دوام بیشتر هستند. اما باتریهایی که حاوی کبالت و نیکل هستند، انرژی بیشتری را در خود نگه میدارند و به خودروهای الکتریکی اجازه میدهند قبل از نیاز به شارژ دورتر بروند.
جیم فارلی، مدیر اجرایی فورد گفت: «هدف این پروژه کاهش هزینه خودروهای الکتریکی است. “LFP مقرون به صرفه ترین فناوری باتری است.”
فورد به دنبال ساخت این کارخانه در کانادا و مکزیک بود، اما پس از امضای قانون کاهش تورم در سال گذشته توسط رئیس جمهور بایدن، یک سایت آمریکایی را انتخاب کرد. این قانون مشوقهای مالیاتی را برای شرکتهایی که کارخانههای باتریسازی در ایالات متحده میسازند، فراهم کرد. خریداران خودرو همچنین واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی برای خودروهای الکتریکی ساخته شده در آمریکای شمالی هستند که شامل باتریها و مواد خام از منطقه یا دیگر متحدان تجاری ایالات متحده است.
آقای فارلی با اشاره به کارخانه مارشال گفت: «این دلیل تصویب IRA بود.
تصمیم فورد همچنین یک پیروزی بزرگ برای میشیگان است. طی دو سال گذشته، خودروسازان ایالت های جنوبی را برای بیش از نیمی از کارخانه های خودروسازی انتخاب کرده اند.
فورد اعلام کرد که کارخانهاش میتواند باتری کافی برای 400000 خودروی الکتریکی در سال تولید کند. این شرکت قصد دارد از باتریهای LFP در Mustang Mach-E، یک وسیله نقلیه ورزشی کاربردی، و F-150 Lightning، یک وانت و سایر وسایل نقلیه الکتریکی استفاده کند. CATL تا زمان شروع تولید کارخانه مارشال، سلولهای LFP را به فورد عرضه میکند.
همه خودروسازان در تلاش هستند تا خودروهای برقی بیشتری تولید کنند که فروش آنها در سال گذشته 66 درصد در ایالات متحده افزایش یافت. فورد دومین فروشنده بزرگ خودروهای الکتریکی در ایالات متحده پس از تسلا است.
فورد گفت وسایل نقلیه با باتری های LFP برای رفت و آمد و رانندگی محلی مناسب تر هستند و می توانند تا 100 درصد ظرفیت به سرعت شارژ شوند. باتریهای دارای کبالت و نیکل برای رانندگی در مسافتهای طولانی یا بکسل بهتر هستند، اما به طور کلی شارژ شدن بیشتر طول میکشد.
CATL دارای 100000 کارمند در سراسر جهان است که بیشتر آنها در چین هستند و در شش سال گذشته بزرگترین تامین کننده باتری خودروهای الکتریکی در جهان بوده است. یک سوم از خودروهای الکتریکی که اکنون در سراسر جهان در جاده ها در حال تردد هستند از باتری های CATL استفاده می کنند.
این شرکت خارج از صنعت خودروسازی کمتر شناخته شده است. رابین زنگ، موسس و مدیر اجرایی CATL، این شرکت را در سال 2011 در زادگاهش، منطقهای که قبلاً فقیرانه از دهکدههای ماهیگیری و شالیزارهای برنج در حومه شمالی Ningde، شهری در نیمه راه بین شانگهای و هنگ کنگ، راهاندازی کرد.
CATL هزاران مهندس را با هزینه کم در کشوری استخدام کرده است که به شدت بر آموزش ریاضی و علوم تاکید دارد. دگرگونی صنعت باتری در Ningde بازتاب رونقی است که دیترویت و میدوست در دوران اوج صنعت خودروی ایالات متحده تجربه کردند.
CATL یک سوم نیروی کار خود را در Ningde دارد که شامل بسیاری از کارگران یقه آبی است. ردیفهایی از آپارتمانهای بلند ساخته شدهاند که قیمت املاک و مستغلات را به یک دهم قیمت در شهرهایی مانند پکن یا شانگهای کاهش داده است.
چین تقریباً به مدت سه سال در طول همه گیری همه گیر، مرزهای خود را به طور کامل بست و عملاً از ورود همه خارجی ها به کشور جلوگیری کرد و توانایی اتباع چینی را برای خروج محدود کرد. با این وجود CATL در این مدت قراردادهای جهانی مذاکره کرد و در دسامبر در کارخانه ای در آلمان شروع به تولید سلول های باتری لیتیوم یونی کرد.
CATL همچنین اخیرا یک دفتر در دیترویت برای تبلیغ باتری های خود افتتاح کرده است. نقشه عظیمی از عملیات CATL در سراسر جهان بر روی دیوار یک موزه لابی در دفتر مرکزی آن دارای یک نقطه به تازگی برای دفتر دیترویت است – با این تفاوت که این نقطه به اشتباه در جایی که به نظر می رسد جنوب غربی ویسکانسین است قرار داده شده است.
روند ساخت باتری فسفات آهن لیتیوم مانند باتریهایی که فورد از آن استفاده خواهد کرد را میتوان در روز یکشنبه در طی بازدید نادری از یک کارخانه غاردار CATL در نینگد مشاهده کرد.
این فرآیند با رول های فویل فلزی به ضخامت یک دهم موهای انسان شروع می شود. فویل آلومینیوم با یک لایه بسیار نازک از لیتیوم، آهن و فسفات پوشیده شده است، در حالی که فویل مس با یک لایه بسیار نازک از گرافیت پوشانده شده است. قرقره های بزرگ از دو نوع فویل، همراه با قرقره سوم از جداکننده های بسیار نازک، برای پیچیدن لایه های متناوب به یکدیگر برای ساختن هسته هر سلول باتری استفاده می شود. سپس هسته در یک ماشین خاکستری به اندازه یک اتوبوس شهری به هم محکم میشود.
یک ربات نارنجی روشن با ارتفاع 10 فوت، مانند مواردی که در خطوط جوشکاری کارخانه مونتاژ خودرو استفاده میشود، ردیفهایی از هستههای باتری را برمیدارد و برای فشردهسازی در پرس سرد قرار میدهد. سپس هسته ها از یک کوره عبور می کنند که آنها را تا 105 درجه سانتیگراد (221 درجه فارنهایت) گرم می کند تا هر اثری از آب را بخار کند. سالن 300 یاردی که باتری ها در آن ساخته می شوند در حال حاضر بسیار خشک تر از صحرا نگه داشته شده است.
پس از پخت، الکترولیت مایع – نمک های لیتیوم با یک حلال – دو بار به عنوان الکترولیت به هر باتری تزریق می شود. سپس باتری ها برای تحویل به مشتریان محکم بسته می شوند.