نقد & چگونه از خود دفاع کنیم& تیرگی رضایت و دوستی

اگر یک مهاجم مچ شما را گرفت، آرنج خود را فرو ببرید، کف دست خود را به سمت بالا بچرخانید، بچرخانید و از اهرمی در برابر شست فرد استفاده کنید تا خود را بیرون بکشید. اگر مهاجم شما را زیر پا می گذارد، باسن خود را خم کنید، بازوی خود را بگیرید و فرد را برگردانید.

اگرچه North Gym Room 2، با دیوارهای ضعیف و مجموعه‌ای ناچیز از تشک‌های یوگا، استپرهای هوازی و توپ‌های پایداری، چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، حداقل حرکات دفاع شخصی که در آنجا آموزش داده می‌شوند، قانونی هستند.

از آنجا که در “چگونه از خود دفاع کنیم” لیلیانا پادیلا (برنده جایزه سریال درام ییل 2019)، هیچ یک از دانش آموزان کلاس واقعاً نمی دانند چه باید بکنند. آنها هنوز از ضرب و شتم و تجاوز همسالان توسط دو پسر خشمگین به سر می برند.

این نمایش به کارگردانی پادیلا، ریچل چاوکین و استف پل، دقایقی قبل از اولین جلسه کلاس دفاع شخصی DIY که توسط برندی (تالیا رایدر) و کارا (سارا ماری رودریگز)، خواهران قربانی قربانی ارائه می شود، آغاز می شود. از زمان حمله در بیمارستان بستری شده است.

دیانا (گابریلا اورتگا) و مژده (آریانا محلاتی) اول وارد می شوند. دایانا که پر سر و صدا، سرسخت و شیفته اسلحه است، امیدوار است تایلر دوردن درونی خود را در یک باشگاه مبارزه در دنیای واقعی آزاد کند. دوستش مژده بیشتر به این فکر می کند که آنها چگونه وارد خانواده براندی و کارا شوند. و همچنین قرار آینده مژده با جیمز پرستون، یک آدونیس از کلاس ارشد کالج است. نیکی (آمایا براگانزا)، که قبلاً با نام نیکولت شناخته می‌شد (او با فروتنی می‌گوید: «این چیز جدیدی است»)، دیر می‌خزد و بدنش را خجالتی به داخل اتاق می‌کشد. برندی، تمرین‌کننده هنرهای رزمی مختلف، گروه را رهبری می‌کند، از جمله کارا، و بعداً، دو پسر خوش‌نیت، اندی (سباستین دلاسکاساس) و اگو (جیسون لی)، که در تمرین‌های رضایت‌نامه و تمرین‌های متقابل شرکت می‌کنند.

شوت ها و بلوک های معامله شده در کلاس همیشه رزمی هستند اما همیشه فیزیکی نیستند. شکاف‌های درون گروه در طول اختلاف نظر در مورد چگونگی و زمان بیان ایمن تمایلات جنسی خود با شریک زندگی و نحوه عمل در موقعیت‌هایی که به نظر می‌رسد قوانین رضایت کمی مودارتر هستند، آشکار می‌شود. دایانا نگران این است که مژده، که از دست دادن باکرگی خود ناامید است، چگونه در زندگی دوستی خود موفق خواهد شد. اگو و اندی در یک مکالمه ناراحت کننده در مورد آنچه که یکی از آنها در شب حمله شاهد بود، سر و صدا می کنند. برندی و کارا بی رحمانه یکدیگر را به خاطر اتفاقی که افتاده سرزنش می کنند.

اما با پیشرفت نمایشنامه، تقریباً منحصراً در این کلاس‌های دفاعی، به نظر می‌رسد که نمایشنامه‌نویس در تلاش است تا بفهمد کجا و با چه کسی باید بالاترین سهم را در نمایشنامه بگذارد. در ابتدا به نظر می رسد که «چگونه از خود دفاع کنیم» روی دایانا و مژده تمرکز خواهد کرد، که رابطه متحول آنها با بدن خود در این کلاس، دوستی آنها را با یکدیگر روشن خواهد کرد و بالعکس. پس از آن به نظر می رسد شاید ما با برندی فرود بیاییم و ریشه های آسیب روحی او را کشف کنیم.

به همان اندازه که نمایشنامه قصد دارد تماشاگر را درگیر نگاهی بر روی دیوار از گروهی از مردم کند – که چند نفر از آنها برای اولین بار ملاقات می کنند، در این فضای محدود در ارتباط با یکدیگر در حال توسعه و تغییر هستند – همچنان از فراهم کردن زمینه لازم برای واقعی ساختن روابط از پیش موجود و قوس های شخصیتی غفلت می کند. به همین ترتیب، گهگاه پیچش‌های داستانی دور ریختنی وجود دارد، مانند آن استنباط فرسوده از یک بوسه غافلگیرکننده همجنس‌گرا بین دوستان، که بازتاب‌های بدیع‌تر نمایش را از بین می‌برد.

شجاعت تازه یافته نیکی وجود دارد که با چند تمرین دفاعی جرقه زده شد. نظریه‌های انتزاعی اندی در مورد جنسیت و بعداً، درک حیرت‌انگیز او که شبیه شکارچی است که همسالانش یاد می‌گیرند در برابر آن دفاع کنند. گفتگوهای گروهی در مورد اینکه استقلال جنسی چگونه به نظر می رسد، اگر چیزی که برای یک زن لذت بخش تر از آن است کنار گذاشتن کنترل او باشد. کنترل چگونه به نظر می رسد. تا چه حد بسیاری از زنان و مردان جوان رابطه خود را با رابطه جنسی با رابطه خود با شرم تعریف می کنند.

مانند فیلمنامه، کارگردانی گهگاه به چیزی که این شخصیت ها را منحصر به فرد می کند، می پردازد. تعداد انگشت شماری از خواندن خطوط کاملاً به موقع و ماهرانه آشکار می تواند دلخراش، خنده دار و شرورانه باشد. “آیا می توانی ساعد مرا لیس بزنی؟” اگو در حین تمرین رضایت می پرسد، لی، به طرز خنده داری غیرقابل پیش بینی، به عنوان مردی ناجور جنسی.

رایدر کار سختی با برندی دارد و تلاش می‌کند تا آسیب‌پذیری را در پشت دیالوگ‌های بی‌رحمانه و بی‌حرکت این شخصیت منتقل کند، اما وقتی لبه برندی بیرون می‌آید، می‌تواند کاملاً ترسناک باشد. وقتی دایانا به شوخی می گوید که این فقط یک کلاس است، برندی خیلی تند پاسخ می دهد: “آیا این به شما احساس امنیت می دهد؟” اورتگا در نقش دایانای وحشی از جمله برجسته‌ها هستند. براگانزا، کوچک شدن و دور شدن از دید به عنوان نیکی. و رودریکز که کارای او بی ثبات و در عین حال زخمی است. اما اغلب شخصیت های آنها مجبور می شوند از اکشن اصلی محو شوند.

جدایی‌های سبک نمایش از واقعیت – میان‌آهنگ‌های کوتاهی از مبارزات یا رقص‌های طراحی شده، مانند رقص زیبای یک شخصیت با «شکل‌گیری» بیانسه – همچنین رنگ و شادابی را به نمایشنامه می‌آورد، اما می‌توان آن را به‌طور پیوسته‌تر بافته کرد. (تغییرهای هیجان انگیز سبک تکنیکال از فلورسنت های بیمارگونه و لکنت زبان به نئون های باشگاهی خشمگین توسط Stacey Derosier، و طراحی صدای کوبنده، شامل لیست پخش Rihanna and the Weeknd، توسط Mikhail Fiksel است.)

«چگونه از خود دفاع کنیم» با یک پایان تصادفی وصله‌آمیز که به تولید اجازه می‌دهد تا صحنه‌پردازی فانتزی را به نمایش بگذارد، نتیجه‌گیری داستانی رضایت‌بخشی ارائه نمی‌دهد.

قبل از شروع اولین کلاس آنها، دیانا، در میانه سر و صداهای هذلولی، می گوید که آنها در “داستانی از ایمنی” هستند. او می تواند در مورد ایالات متحده، یا شهری که در آن زندگی می کنند، یا محوطه کالج، یا حتی اتاق ورزش نورث 2 صحبت کند، جایی که آنها تجاوزگران و آدم ربایان فرضی را تحت الشعاع قرار می دهند. در هر صورت، من هم آن «تخیل ایمنی» را احساس کرده‌ام – گاهی اوقات وقتی در تکواندو تشک می‌زدم و زانو می‌زدم، وقتی که در ورزشگاه بوکس به سمت انعکاسم مشت می‌زدم – علی‌رغم داشتن کمربند مشکی و استوار محکم از ضربات و ضربات، هنوز محدودیت هایی برای استقلالی که من بر بدن خودم دارم وجود دارد. پس آیا ایمنی واقعاً یک داستان است؟

و اگر چنین است، چگونه در برابر دروغ دفاع می کنید؟

چگونه از خود دفاع کنیم
تا 2 آوریل در کارگاه تئاتر نیویورک، منهتن؛ nytw.org مدت زمان: 1 ساعت و 40 دقیقه.

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما