سودان برای بازگرداندن حاکمیت غیرنظامی و گذار به دموکراسی به تلاش جدیدی نیاز است

در جریان به روز رسانی شورای حقوق بشر در ژنو، مسئول حقوق بشر سازمان ملل بر این موضوع تاکید کرد مرگ یک تظاهرکننده 17 ساله در روز سه شنبه، توسط یک افسر پلیس در منطقه شرق النیل خارطوم کشته شد.یکی از 125 نفری که از زمان شروع اعتراضات در 16 ماه پیش جان خود را از دست داده انداز هر پنج نفر یک نفر آنها کودکان زیر 18 سال بوده اند.

سرکوب محکوم شد

خشونت مداوم توسط مخالفان کودتا هدایت شده است، که به توافق تقسیم قدرت بین رهبران نظامی و غیرنظامی پایان داد، که پس از سرنگونی رئیس جمهور عمر البشیر در آوریل 2019، که 30 سال حکومت کرده بود، ایجاد شد.

کارشناسان مستقل حقوق منصوب شده از سوی سازمان ملل پیشتر سرکوب معترضان ضد کودتا را محکوم کرده اند و با استناد به “گزارش های مستمر در مورد کشته شدن، ناپدید شدن اجباری، زخمی شدن، شکنجه و خشونت جنسی و جنسیتی معترضان” را محکوم کرده اند.

کلید تعقیب

پیگرد قانونی عاملان، از جمله فرماندهان سطح بالا که مسئول این تخلفات هستند، انتقادی است برای تضمین انتقال پایدار سودان به یک دولت غیرنظامی دموکراتیک معتبر.»

در ژانویه، احزاب سیاسی سودان مذاکراتی را با هدف احیای یک انتقال تحت رهبری غیرنظامیان آغاز کردند که سازمان ملل از آن به عنوان گامی مهم به سوی صلح و دموکراسی استقبال کرد.

مقداری از اکتبر 2021 تاکنون 9096 نفر مجروح شده اندکمیسر عالی همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از آنها زندگی را تغییر می دهند، از مهمات جنگی، گلوله های لاستیکی، گاز اشک آور و سایر سلاح هایی که به طور خودسرانه توسط نیروهای امنیتی شلیک می شوند، زیرا او تلاش های سودانی را برای اطمینان از پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر تشویق می کند.

اقدامات واقعی آقای تورک تاکید کرد که پاسخگویی و عدالت انتقالی از سوی قربانیان به عنوان یک اولویت و در نهایت پیش شرط ثبات و دگرگونی دموکراتیک تلقی می شود.

وی افزود که “همه کسانی که مسئول نقض حقوق و سوء استفاده هستند باید پاسخگو باشند.” طبق روال قانونی و بدون تاخیرهای غیرموجه” او گفت که بررسی قوانین اضطراری باید اطمینان حاصل کند که هر گونه اصلاحیه مطابق با قوانین بین المللی است.

صلح در دارفور

آقای تورک با توجه به منطقه دارفور، جایی که صدها هزار نفر در طی نبردهای وحشیانه پس از سال 2003 بین نیروهای دولت سودان، گروه های شبه نظامی و شبه نظامیان شورشی جان باختند، گفت که اجرای کامل توافقنامه صلح جوبا حیاتی است.

وی افزود که غیرنظامیان آسیب پذیر که هنوز درگیر خشونت در منطقه ناآرام هستند، برای حل و فصل علل اصلی درگیری به تضمین های امنیتی و تعهد سیاسی نیاز دارند.

“دفتر من آماده است تا حمایت خود را تقویت کند، از جمله برای اصلاحات قانونی و نهادی برای ترویج و حمایت از حقوق بشر، توسعه فرآیند عدالت انتقالی قربانی محور، و گسترش فضای مدنی.”

سود صلح

او اذعان کرد که انتقال هرگز ساده نبود، اما «فرصت‌های عظیمی» برای پیشرفت در همه زمینه‌ها «و برای توسعه پایداری که به طور عادلانه‌تر به اشتراک گذاشته می‌شود» وجود دارد.

من در همبستگی با مردم سودان و از صمیم قلب ایستاده ام امیدها و خواسته های خود را برای تغییر واقعی، صلح، دموکراسی و عدالت به اشتراک بگذارند“، مسئول حقوق بشر سازمان ملل گفت.

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما