آیا تغییرات آب و هوا درد ناشی از جراحات را بدتر می کند؟

س: چرا جراحات قدیمی با تغییر آب و هوا بیشتر آسیب می بینند؟

دلایل زیادی برای دوست نداشتن هوای سرد و مرطوب وجود دارد، از جمله اثرات بالقوه آن بر بدن ما. مردم اغلب شکایت دارند که درد ناشی از آسیب‌های قدیمی، مانند شکستگی استخوان یا رگ به رگ شدن، و بیماری‌های مزمن مانند آرتریت، هنگام سرما یا باران تشدید می‌شود. بقراط حدود 2500 سال پیش ناله های مشابهی انجام داد.

دکتر جنیفر موریاتیس ولف، استاد جراحی ارتوپدی و توانبخشی در دانشگاه پزشکی شیکاگو، گفت: «مطمئناً این چیزی است که من در بیماران خود مشاهده کرده‌ام. «بیماران می‌گویند، می‌توانم بگویم چه زمانی باران خواهد بارید. می توانم بگویم چه زمانی برف می بارد.»

در حالی که پزشکان متفق القول هستند که چنین شکایاتی رایج است، دلایل پشت این پدیده نامشخص است. تحقیقات کمی در مورد این موضوع انجام شده است و برخی از مطالعاتی که وجود دارد به نتایج گیج کننده و متناقضی منجر شده است. با این حال، به نظر می رسد مطالعات دیگر نشان می دهد که تغییرات آب و هوا می تواند باعث تورم شود و بر نحوه ارتباط اعصاب اطراف بافت های آسیب دیده یا ملتهب با مغز تأثیر بگذارد. این احساس درد را برمی‌گرداند یا تقویت می‌کند.

بستگی داره از کی بپرسی یک مطالعه که در سال 2016 منتشر شد، ارتباط بین آب و هوا و درد ناشی از شکستگی استخوان را بررسی کرد. محققان داده های 2369 مراجعه به پزشک را پس از شکستگی استخوان مورد بررسی قرار دادند. در قرار ملاقات‌های بعدی، محققان از بیماران پرسیدند که چقدر درد دارند و داده‌های آب و هوای محلی آن روز، از جمله دما، فشار جو و رطوبت را ثبت کردند. اگر فشار اتمسفر – که اغلب درست قبل از طوفان و جبهه های سرد افت می کند – و اگر رطوبت نسبی در روزهای ملاقات بالای 70 درصد بود، بیماران در پیگیری های یک ساله خود درد بیشتری را گزارش کردند. اما این مطالعه نشان نداد که دمای پایین باعث بدتر شدن درد می شود – در عوض، به طور شگفت انگیزی، بیماران درد بیشتری را زمانی که دمای بیرون بالای 35 درجه بود گزارش کردند.

مطالعاتی که ارتباط بین آب و هوا و درد مرتبط با شرایط مزمن را بررسی می کنند نیز تا حدودی گیج کننده هستند. در مطالعه‌ای در سال 2019 با عنوان «ابر با احتمال درد»، محققان سطوح درد گزارش‌شده را که روزانه از طریق تلفن‌های هوشمند جمع‌آوری می‌شد، در طول 15 ماه از 2658 نفر که با شرایط درد مزمن زندگی می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند. محققان درجه بندی درد بیماران را که در شرایط مختلف آب و هوایی محلی ثبت شده بود، بررسی کردند و دریافتند که درد آنها با افزایش رطوبت و کاهش فشار اتمسفر بدتر می شود. با این حال، این مطالعه ارتباطی بین درد و دمای بیرون پیدا نکرد.

یک مطالعه در سال 2007 تقریباً برعکس را نشان داد: درد مرتبط با آرتریت زانو با هر 10 درجه کاهش دما افزایش می‌یابد، اما با کاهش فشار اتمسفر درد کاهش می‌یابد. مطالعه دیگری هیچ ارتباطی بین تغییرات دما و درد ناشی از آرتریت لگن پیدا نکرد.

دکتر ویلیام جی دیکسون، روماتولوژیست و اپیدمیولوژیست در دانشگاه منچستر در انگلستان و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: نتایج به احتمال زیاد متناقض هستند، زیرا مطالعات معمولاً کوچک بوده اند و “همه آنها به روش های مختلفی انجام می شوند.” مطالعه گوشی های هوشمند او گفت، یعنی، آنها افراد با شرایط مختلف را درگیر می کنند، درد را به روش های مختلف ارزیابی می کنند و متغیرهای مختلف مرتبط با آب و هوا را ارزیابی می کنند، بنابراین تعجب آور نیست که آنها نتایج متفاوتی را گزارش کنند.

اگرچه مطالعات انسانی متناقض هستند، تعداد انگشت شماری از مطالعات حیوانی کوچک از این ایده حمایت می کنند که تغییرات آب و هوا می تواند بر درد و درد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که موش های مبتلا به آرتروز رفتارهای مرتبط با درد بیشتری را در محیط های کم فشار و دمای پایین از خود نشان می دهند.

دلایل بالقوه ای نیز وجود دارد: درد ممکن است بدتر شود زیرا اعصاب چگونه به محیط پاسخ می دهند. یک مطالعه گزارش داد که اعصاب در موش‌ها که احساسات درد را به مغز منتقل می‌کنند در فشار جوی پایین‌تر فعال‌تر هستند. چرا؟ دکتر ولف که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «تغییر فشار هوا باعث تحریک پذیری و حساسیت بیشتر اعصاب شد. ممکن است در افراد هم همین اتفاق بیفتد.

محققان همچنین دریافته‌اند که افت فشار هوا با تورم بافتی مرتبط است که می‌تواند منجر به درد شود. مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که وقتی فشار هوا کاهش می یابد، بافت همبند اطراف مفاصل در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید گسترش می یابد و منجر به درد و حساسیت می شود.

با وجود اینکه ارتباط بین دمای پایین و درد ثابت نشده است، دکتر تیموتی مک آلیندون، رئیس روماتولوژی در مرکز پزشکی تافتس، گفت که منطقی است. او گفت که به مردم توصیه می شود قبل از ورزش تا حدی بدن خود را گرم کنند زیرا گرما به شل شدن عضلات و بافت های همبند کمک می کند، بنابراین منطقی است که “سرما در واقع می تواند بافت های همبند را سفت تر کند” و باعث درد آنها شود.

اگرچه بسیاری از سوالات بی پاسخ باقی مانده است، کارشناسان می گویند که آنها شک ندارند که بین آب و هوا و درد ارتباط وجود دارد. دکتر ولف گفت: “من فکر می کنم کاملا واقعی است.”

برای افرادی که درد ناشی از آب و هوا را تجربه می کنند، او استفاده از یک پد گرم کننده را برای گرم کردن ناحیه آسیب دیده توصیه کرد. به گفته دکتر دیکسون، درمان درد ناشی از تغییرات فشار هوا ممکن است دشوارتر باشد، اگرچه برخی از بیماران مبتلا به آرتریت با استفاده از دستکش‌های فشاری و بریس‌ها تسکین پیدا می‌کنند.

او افزود که بسیاری از بیماران می گویند که آرزو می کنند کاش می توانستند به طور کامل از محرک های ناشی از آب و هوا فرار کنند.

یک درخواست معمولی که او در دفترش می شنود اینگونه است: “لطفا، آیا می توانم نسخه ای برای نقل مکان به اسپانیا داشته باشم؟”

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما