کاهش قیمت تسلا بازار خودرو را متلاطم کرده است

کاهش اخیر خودروساز تحت رهبری ایلان ماسک – کاهش 20 درصدی قیمت برخی از نسخه های پرفروش مدل Y در اوایل ماه جاری – استنلی ترن را شوکه کرد. روان درمانگر 32 ساله کالیفرنیایی در لیست انتظار یک فورد اف بود 3.27٪

شاسی بلند الکتریکی موستانگ Mach-E، اما به سرعت از رزرو خود صرف نظر کرد و پس از اینکه یکی از دوستانش به او از کاهش قیمت هشدار داد، یک مدل Y خریداری کرد.

آقای ترن با دیدن قیمت‌های جدید تسلا به یاد می‌آورد: «هیچ راهی وجود ندارد». او گفت که مدل Y برد باتری بیشتری را با قیمت رقابتی نسبت به Mach-E ارائه می دهد.

کاهش قیمت تسلا با واکنش های متفاوتی از سوی سرمایه گذاران و تحلیلگران وال استریت مواجه شده است. برخی معتقدند این حرکت در پاسخ به کاهش تقاضا انجام شده است. دیگران آن را به عنوان تسلا در نظر گرفتند که رقبا را با قربانی کردن برخی از حاشیه‌های سود عملیاتی قوی خود – که از بیشتر شرکت‌های خودروسازی بزرگ‌تر است – تحت فشار قرار می‌دهد و در عین حال قیمت‌ها را به اندازه‌ای کاهش داد که بسیاری از مدل‌ها واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری فدرال شوند.

تسلا بدترین سال تاریخ سهام خود را به پایان رساند و در سال 2022 حدود 675 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد – همان سالی که ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر را خرید. اما دلایل فروش بسیار فراتر از شرکت رسانه های اجتماعی است. شان مک‌لین از WSJ توضیح می‌دهد. تصویر تصویر: امبر براگدون/گتی ایماژ

تحلیلگران می‌گویند آنچه واضح است این است که قیمت‌های پایین‌تر تسلا، خودروهای برقی برخی از رقبا را پایین‌تر می‌آورد، درست همانطور که این خودروسازان تلاش می‌کنند با عرضه مدل‌های جدید پلاگین، سرمایه‌گذاران و خریداران خودرو را متقاعد کنند که جایگزین مناسبی برای تسلا هستند. فروشندگان می گویند که این کار باعث ویرانی بسیاری از خودروهای دست دوم شد و ارزش برخی از تسلاها را یک شبه چندین هزار دلار کاهش داد.

قیمت اولیه مدل Y اکنون حدود 53000 دلار است که از حدود 66000 دلار کاهش یافته است. این مقدار هنوز بالاتر از مدل پایه Mach-E است، اما پایین‌تر از برخی از نسخه‌های رده بالاتر فورد EV است. قیمت پایه مدل Y تقریباً 10000 دلار کمتر از نقطه شروع جنرال موتورز است شرکت

جنرال موتورز 3.10٪

Cadillac Lyriq، یک SUV با اندازه مشابه که سازنده خودرو اکنون در حال عرضه است.

در همین حال، بازگشت اعتبار مالیاتی فدرال برای برخی از خریداران تسلا به شرکت قدرت قیمت گذاری بیشتری می دهد. بر اساس بسته آب و هوای فدرال که سال گذشته تصویب شد، برخی از خریداران پرفروش‌ترین خودروهای تسلا – مدل Y و مدل 3 – واجد شرایط دریافت یارانه 7500 دلاری در صورتی که قیمت خودروها 55000 دلار یا کمتر باشد، هستند. در سال‌های اخیر، خریداران تسلا اصلاً واجد شرایط نبودند زیرا تولیدکنندگان در فروش کلی خودروهای برقی سقفی داشتند، اما طبق قانون جدید این سقف از اول ژانویه حذف شد.

آقای ماسک درباره منطق تسلا برای کاهش قیمت ها صحبت نکرده است. او گفته است که افزایش نرخ بهره می‌تواند با ارزان‌تر کردن خودروها به تقاضای مصرف‌کننده لطمه بزند.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باعث گران شدن خودروها می شود آقای ماسک روز پنجشنبه در توییتی نوشت.

فروش تسلا حدود 65 درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی آمریکا در سال 2022 را به خود اختصاص داده است.


عکس:

جاستین سالیوان/گتی ایماژ

جان مورفی، تحلیلگر بانک آمریکا گفت: در حال حاضر، خودروسازان سنتی، که مقیاس خودروهای الکتریکی تسلا را ندارند، حاشیه سود کمی دارند یا در مدل‌های پلاگین خود ضرر می‌کنند. او گفت که کاهش قیمت تسلا احتمالاً شرکت‌های خودروسازی را تحت فشار قرار می‌دهد تا هزینه‌های خودروهای برقی خود را بیشتر کاهش دهند و در نهایت می‌تواند به جنگ قیمت منجر شود.

او گفت: «این کاهش قیمت‌ها احتمالاً تجارت را دشوارتر می‌کند، همان‌طور که تلاش می‌کنند تولید خودروهای الکتریکی را افزایش دهند.»

سخنگوی جنرال موتورز گفت که این شرکت استراتژی تسلا را زیر نظر دارد، اما تاثیری نداشته است. او گفت: «این امر بر ارزش داشتن یک سبد خودروهای برقی گسترده در قیمت‌های چندگانه تأکید می‌کند، که دقیقاً همان چیزی است که ما در حال توسعه آن هستیم».

یکی از سخنگویان فورد گفت که این شرکت در سال گذشته رکورد فروش Mach-E را به ثبت رساند و تقاضای زیادی برای خط تولید خودروهای برقی خود دارد. او گفت که این شرکت به نظارت بر بازار برای حفظ رقابت ادامه می دهد.

مری بارا، مدیر اجرایی جنرال موتورز و جیم فارلی، مدیر اجرایی فورد، هرکدام هدف خود را اعلام کرده‌اند که در نهایت تسلا را به عنوان برترین فروشنده خودروهای برقی در ایالات متحده شکست دهند، اما در حال حاضر بسیار عقب مانده‌اند. بر اساس داده‌های فروش و تخمین‌های شرکت تحقیقاتی Motor Intelligence، فروش تسلا حدود 65 درصد از کل فروش خودروهای برقی ایالات متحده در سال 2022 را به خود اختصاص داد که از فروش فورد 7.6 درصد و جنرال موتورز 3.5 درصد پیشی گرفت.

افکار خود را به اشتراک بگذارید

فکر می کنید تاثیر کاهش قیمت تسلا بر بازار گسترده تر خودروهای برقی چه خواهد بود؟ به گفتگوی زیر بپیوندید.

سایت تحقیقاتی Edmunds گفت که تعداد خریداران خودرو که در حال تحقیق در مورد تسلا بودند، پس از کاهش قیمت در اوایل ژانویه افزایش یافت. مدل Y دومین وسیله نقلیه مورد تحقیق در وب سایت Edmunds برای هفته منتهی به 15 ژانویه بود، از 70 هفته قبل. مدل 3 36 پله صعود کرد.

بلافاصله پس از کاهش قیمت، درخواست ها برای تامین مالی وسایل نقلیه تسلا در Tenet، یک شرکت استارتاپ نیویورکی که تامین مالی برای خریداران خودروهای برقی ارائه می کند، سه برابر شد. الکس لیگل، مدیر اجرایی Tenet گفت که هجوم مشتریان همچنان بالا مانده است.

برخی از فروشندگان خودرو می گویند که نگران از دست دادن مشتریان خود در پی تغییرات قیمت گذاری تسلا هستند.

هوارد دریک، صاحب نمایندگی‌های کادیلاک، بیوک-جی‌ام‌سی و سوبارو در منطقه لس‌آنجلس – یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای برقی کشور – انتظار دارد که قیمت‌های پایین‌تر تسلا مشتریانی را که به دنبال خودروهای الکتریکی می‌گردند، جلب کند، اما همچنین کسانی که در غیر این صورت یک خودروی سنتی را خریداری می‌کردند. ماشین گازسوز

او گفت: «در مکانی مانند LA، کل بازار را برای شاسی‌بلندهای لوکس متوسط ​​قیمت‌گذاری می‌کند. “بازار خودروهای برقی بیشترین احساس را خواهد داشت، اما همه چیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.”

در همین حال، فروشندگانی که تسلا را از موجودی خودروهای دست دوم خود می‌فروشند، می‌گویند که ارزش‌گذاری برخی مدل‌ها به دنبال کاهش قیمت در این ماه چندین هزار دلار کاهش یافت. به گفته ادموندز، در 17 روز اول ژانویه، قیمت تسلاهای دست دوم مدل 2020 یا جدیدتر حدود 25 درصد نسبت به اوج خود در ژوئن سال گذشته کاهش یافته است که تقریباً دو برابر نرخ افت صنعت در همان دوره است.

شان دل گرانده، رئیس یک گروه نمایندگی بزرگ در منطقه خلیج، یکی دیگر از مراکز EV، گفت که ده ها تسلا کارکرده در انبار دارد.

وی گفت: بازار در حال نرم شدن است. زمانی که قیمت خودروهای جدید کاهش می یابد، قیمت خودروهای دست دوم تحت تاثیر قرار می گیرد. ما آن را به شکلی بزرگ می بینیم.»

برای نورا اکرت در [email protected] و مایک کولیاس در [email protected] بنویسید.

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما