کارشناس حقوق سازمان ملل متحد می گوید میانمار تلفات تکان دهنده بر کودکان باید برای اقدام تحریک شود

توماس اندروز، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار، سه ماه پس از آخرین به روز رسانی خود در مجمع حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، گفت که با جوانانی ملاقات کرده است که پس از متحمل شدن “آسیب جبران ناپذیر” از کشور فرار کرده اند.

صندلی خالی

میانمار – که صندلی آن در شورا خالی بود – “از مارس چندین نقطه عطف تلخ را پشت سر گذاشت.”وی ادامه داد: اکنون بیش از 2500 غیرنظامی در عملیات خونین حکومت نظامی علیه مخالفان خود کشته شده اند. بیش از یک میلیون نفر اکنون آواره داخلی هستند.

آقای اندروز گفت که تعداد زندانیان سیاسی خودسرانه در حال حاضر بیش از 11000 نفر است.

در میان مخالفت گسترده عمومی با حاکمان واقعی میانمار، این کارشناس مستقل حقوق توصیف کرد که چگونه ارتش “تعداد فزاینده ای از روستاییان و سایر غیرجنگجویان را آموزش داده است” و “یک کارزار وحشیانه آتش زدن و قتل را در شمال غرب تسریع کرده است.”

کودکان کشته و معلول شدند

آقای اندروز قبل از تشریح جزییات سوء استفاده از جوانان مظنون به داشتن اینترنت، گفت: وظیفه گزارش در مورد چنین سوء استفاده‌هایی با قطع اینترنت پیچیده شده است که “البته قصد و نیت ارتش است”. ارتباط با مبارزان مخالف

«حداقل 382 کودک کشته یا معلول شده اند. بیش از 1400 کودک به طور خودسرانه بازداشت شده اند… 142 کودک از زمان کودتا شکنجه شده اند.

وی افزود: اینها کودکان مورد ضرب و شتم، برش و چاقو قرار گرفته اند; آنها با سیگار سوزانده شده اند. ناخن‌ها و دندان‌هایشان را کشیده‌اند. آنها مجبور به گرفتن موقعیت های استرس زا شده اند. آنها در معرض اعدام های ساختگی قرار گرفته اند. آنها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.»

اتهام جنایات جنگی

گزارشگر ویژه که یک کارشناس حقوق مستقل و بدون دستمزد است که توسط شورای حقوق بشر به مدت سه سال منصوب شده و مطابق با دستورات رویه‌های ویژه به‌مدت سه سال منصوب شده است، چنین جنایاتی و “حمله‌های مکرر به غیرنظامیان” جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را تشکیل می‌دهند.

ناکامی در اقدامی به زودی خطر یک بحران انسانی بدتر را در میانمار ایجاد می کند، جایی که کار امداد رسانی به طور جدی با مشکل مواجه شده است، زیرا برنامه واکنش بشردوستانه سازمان ملل در سال 2022 برای میانمار تنها 10.5 درصد بودجه دارد. “این به این معنی است برنامه های نجات جان باید به حالت تعلیق در می آمدندآقای اندروز توضیح داد.

غفلت

گزارشگر ویژه افزود: «33000 کودک تنها در سال جاری ممکن است بر اثر مرگ های قابل پیشگیری بمیرند، صرفاً به این دلیل که واکسیناسیون های معمول را از دست داده اند». «پنج میلیون کودک به کمک های بشردوستانه فوری نیاز دارند. کارشناسان نسبت به یک بحران غذایی در آینده و احتمال افزایش چشمگیر نرخ سوء تغذیه و کوتاه قدی کودکی هشدار می دهند.

آزار جسمی و جنسی، قاچاق کودکان و کار کودکان همگی در حال افزایش است. دختران به ویژه در برابر ازدواج اجباری و استثمار جنسی آسیب پذیر هستند.»

شورای امنیت چه زمانی اقدام خواهد کرد؟

آقای اندروز پس از تاکید بر اینکه رویکرد جامعه بین‌المللی در قبال میانمار “کارساز نیست”، از شورای امنیت خواست تا اقدامی انجام دهد.

او گفت: «مردم میانمار همچنان منتظر هستند تا شورای امنیت حتی یک قطعنامه درباره میانمار را بررسی کند. «برخی از اعضا نتوانسته‌اند تحریم‌هایی را علیه حکومت نظامی اعمال کنند، حتی زمانی که این کار را در واکنش به بحران‌های دیگر انجام داده‌اند. کشورهای عضوی که تحریم ها را پذیرفته اند اغلب در هماهنگی استراتژیک این تحریم ها شکست خورده اند. بسیاری در هدف قرار دادن بزرگترین منابع درآمد حکومت نظامی و توانایی آنها برای جابجایی وجوه شکست خورده اند. اجماع پنج نقطه ای آسه آن هیچ نتیجه ملموسی را به همراه نداشته است.

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما