پاس گل اردوغان به تورم سه‌رقمی

بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه گذشته، با وجود تورم بیش از ۸۳درصدی، بهره را تا ۳/ ۱۰درصد کاهش داده است که اقتصاددانان، می‌تواند باعث تشدید تورم شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، رجب طیب اردوغان که در ماه‌های اخیر سیاست‌های پولی ترکیه را به پیش می‌برد، افزایش است با توجه به همه عوامل اقتصادی ترکیه و کاهش‌های مداوم بهره‌برداری در ماه‌های اخیر، بر این سیاست‌های خود پافشاری می‌شود.

سیاستی که موج انتقادات اقتصاددانان از عملکرد اعمالان پولی ترکیه را در برداشته است، چراکه باعث تضعیف شدید ارزش لیر در برابر دلار شده است.

آمارها، لیر ترکیه در سال جاری میلادی 28 درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده و این رقم در یک سال گذشته به 50 درصد می‌رسد. ادامه وضعیت موجود به بیش از بیش از آنچه که ترکیه خواهد انجام داد، قیمت برخی از کالاهای اساسی در طول یک سال گذشته از سه افزایش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، با توجه به روند فعلی تورم در ترکیه، تورم سه‌رقمی دور از انتظار نخواهد بود.

پاس گل اردوغان

برنامه اقتصادی دولت اردوغان، اولویت را برای تقویت و توسعه و با هدف رسیدن به مازاد حساب جاری قرار داده است، که به اعتقاد رئیسجمهور ترکیه، درنهایت تورم را پایین خواهد آورد.

به دنبال بهره تکرقمی

بانک مرکزی ترکیه در روز پنجشنبه گذشته نرخ بهره خود را باز هم پایین آورد و از ۱۲ درصد به ۵/ ۱۰ درصد رساند. این اقدام به دنبال درخواست رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور برای رسیدن به نرخ تک‌رقمی تا پایان سال جاری انجام شده است.

این تصمیم در شرایط تعیین شده است که تورم در ترکیه به بیش از 83 درصد رسیده است. بانک مرکزی ترکیه در تازه‌ترین اعلام خود، نرخ بهره را 5/1 درصد آورده است، که تحلیلگران انتظار دارند سرمایه‌گذاری پولی ترکیه یک درصد نرخ را کاهش دهد.

تورم مصرف کننده در ترکیه با جمعیت ۸۴ میلیون نفر به بالاترین رقم در ۲۴ سال گذشته یعنی ۴۵/۸۳ درصد رسیده است. بسیاری از مردم ترکیه می‌گویند قیمت کالاهای اساسی در برخی موارد طی یک سال گذشته بیش از سه‌برابر شده است.

سیاست پولی ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان رشد اقتصاد و رقابت برای مقابله با اولویت قرار داده شده است. به نظر می‌رسد که اجازه تورم به سیاست‌گذاران پولی ترکیه نیست، چرا که دولت ترکیه برنامه‌ای را اعلام می‌کند که اولویت اقتصادی را برای تولید و تولید هدف با مازاد حساب جاری قرار داده است، تورم را پایین می‌آورد.

اردوغان بارها اعلام کرده اند که این عقیده معمولی را که بالا بردن نرخ بهره تورم را افزایش می دهد مخالف است. او به عکس این موضوع اعتقاد دارد و افزایش نرخ بهره را به همه مشکلات می‌داند.

اقتصاددانان ترکیه‌ای به‌شدت این سیاست‌های رئیس دولت ترکیه را مورد انتقاد قرار می‌دهند، چراکه باعث ضعف شدید پولی ملی ترکیه شده است. آمارها نشان می دهد لیر 28 درصد از ارزش خود را در سال جاری میلادی در برابر دلار از دست داده است.

طی یک سال گذشته ارزش لیر ۵۰ درصد کاهش یافته است. کسری حساب جاری ترکیه در ماه اوت به‌خاطر درآمدی که از صنعت گردشگری به دست آورد، اما هنوز هم بالا و برابر با ۱/۳ میلیارد دلار است.

به‌گفته‌های تحلیلگران اقتصادی، در سال‌های اخیر، ضعف لیر، پایین بودن نرخ بهره، افزایش تورم و حساب جاری باعث می‌شود سرمایه‌گذاری بین‌المللی بازار بازار قرضه لیر ترکیه را ترک کند.

دولت‌های ترکیه به دنبال توسعه‌های مختلف هستند، ازجمله‌ها به بازکردن حساب‌های لیر در بانک‌ها، فروش دلار در ازای لیر و جذب سرمایه‌گذاری و کمک به سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، جلوگیری از کاهش ارزش لیر تبدیل می‌شوند. به‌علاوه آنکارا روابط دوستانه خود با مسکو را حفظ کرده و از میلیون‌ها دلار و سرمایه‌های روسی را که به دنبال دوری از تحریم‌های غربی هستند جذب کرده است.

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما