عملیات نیش زدن برای نجات فیل ها، بدون نیش

این یک سناریوی آشنا و ترسناک در بسیاری از مناطق آفریقا و آسیا است: یک فیل ظاهر می شود، در مزارع کشاورزان سرگردان می شود و محصولات را زیر پا می گذارد و می خورد. گاهی کشاورزان به مقابله می پردازند و فیل ها کشته می شوند.

به نظر می‌رسید که این سری از رویدادها اخیراً زمانی که یک گاو نر فیل جنگلی از جنگل انبوه اطراف روستای Gbarnjala در شمال غربی لیبریا بیرون آمد، رخ داده است.

اما این بار همه چیز طور دیگری پیش رفت. گاو مار خراش صدای وزوز عصبانی را شنید. در اواسط جویدن یخ زد، سپس تنه را برگرداند و آن را با دم بالا از آنجا بیرون کشید.

گاو نر صدای کندوی آشفته زنبورها را شنیده بود – و مانند فیل‌های سراسر جهان، یاد گرفته بود که به هر قیمتی از صدای حشرات اجتناب کند. اما در این مورد، در واقع هیچ زنبوری حضور نداشت. او یک BuzzBox را راه اندازی کرده بود، یک فناوری صوتی که هدف آن جدا نگه داشتن فیل ها و مردم است.

تینا وگت، مدیر فنی تحقیقات و حفاظت از فیل، یک گروه غیرانتفاعی آلمانی که در حال آزمایش این دستگاه ها در لیبریا است، گفت که فیلم ویدئویی این حادثه اولین اثبات مفهومی است که نشان می دهد جعبه ها یک بازدارنده موثر برای فیل های جنگلی در معرض خطر هستند.

دکتر وگت گفت: «ما گزارش‌هایی از کشاورزان داریم که می‌گویند، «اوه، بله، واقعاً کار می‌کند»، اما اکنون این ویدیو واقعاً گواه آن است.

درگیری بین انسان و فیل یک مشکل فوری در سراسر آفریقا است. با افزایش جمعیت انسانی، مردم به مناطقی که قبلاً وحشی بودند، از جمله برخی از مناطق حفاظت شده بازی و پارک های ملی دست اندازی می کنند. لوسی کینگ، رئیس برنامه همزیستی انسان و فیل در Save the Elephants، که به استقرار BuzzBox کمک می کند، گفت: فیل ها بیشتر و بیشتر در فضاهای کوچکتر فشرده می شوند.

فیل‌ها می‌توانند یک شبه محصول یک سال را برداشته و حتی گاهی افرادی را که با آن‌ها برخورد می‌کنند بکشند. این باعث ایجاد ترس، عصبانیت و عدم تحمل حیوانات می شود، حمایت جامعه را برای حفظ آنها از بین می برد و گاهی اوقات منجر به تلافی می شود.

فرانچسکا ماهونی، بنیانگذار و مدیر Wild Survivors، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در انگلستان که BuzzBox را توسعه داده است، می گوید: «درگیری بین انسان و فیل به مسئله استخدام افراد محلی در باندهای شکار غیرقانونی دامن می زند.

زنبورها وسیله ای رو به افزایش برای فرونشاندن این درگیری هستند.

دکتر کینگ گفت که هنر صخره ای سان از کوازولو-ناتال، آفریقای جنوبی، حاکی از آگاهی انسان باستانی از ترس فیل ها از زنبورها است. این دانش برای اولین بار در سال 2002 به مشاهدات علمی غربی ترجمه شد، زمانی که شکارچیان عسل ماسایی در کنیا به محققان اشاره کردند که فیل ها هرگز به درختانی که دارای کندو هستند آسیب نمی رسانند.

دکتر کینگ از سال 2006 ترس فیل ها از زنبورها را مورد مطالعه قرار داده و آموخته های خود را برای ایجاد حصارهای سیمی تخصصی که کندوها مانند آونگ روی آن آویزان هستند، به کار برد. وقتی فیل‌ها حصار را به هم می‌زنند، کندوها می‌چرخند و زنبورها ازدحام می‌کنند. مطالعه‌ای که دکتر کینگ در سال 2017 رهبری کرد، نشان داد که حصارهای کندوی عسل 80 درصد درصد موفقیت در دور نگه داشتن فیل‌ها از مزارع دارند. او گفت: «پیدا کردن یک تهدید طبیعی برای ترساندن فیل‌ها به جامع‌ترین شکل ممکن، بدون ترساندن آن‌ها یا ایجاد درد در آنها، واقعاً برای مدیریت مفید است.

با این حال، در برخی موارد، کندوهای پر از زنبورهای عسل تهاجمی آفریقایی ایده آل نیستند. دکتر کینگ گفت: “شما واقعاً نمی خواهید زنبورهای زنده را در مکان هایی مانند محوطه مدرسه یا اطراف مخازن آب در وسط یک جامعه قرار دهید.”

BuzzBox صدای زنبورها را بدون نیش زن همراه ارائه می دهد. برای اولین بار در سال 2017 توسط مارتین گریفیث، رئیس Wild Survivors ساخته شد، آخرین مدل فقط 100 دلار قیمت دارد و به اندازه کافی ساده برای کودکان مدرسه ای محلی است. جعبه های خورشیدی اجسام متحرک را شناسایی می کنند که صدا را به مدت 30 ثانیه در یک زمان پخش می کند. این دستگاه‌ها را می‌توان با حداکثر شش آهنگ صداهای مختلف برنامه‌ریزی کرد، علاوه بر آن زنبورهایی که فیل‌ها از آنها لذت نمی‌برند، از جمله پارس سگ، اره‌های زنجیری، صدای انسان، شلیک گلوله یا بزها. خانم ماهونی گفت که جدیدترین نسخه شامل دو چراغ بارق با فرکانس بالا است، “بنابراین کمی دیسکو برای فیل های شبانه است.”

دکتر کینگ تاکید کرد که زنبورها و BuzzBoxها مشکل کوچک شدن فضای وحشی در آفریقا را حل نمی‌کنند، بلکه تنها دو ابزار در یک جعبه ابزار همزیستی انسان و فیل هستند.

اما او امیدوار است نمونه لیبریا الهام بخش دیگر گروه هایی باشد که با فیل های جنگلی کار می کنند. دکتر کینگ گفت: “این BuzzBoxها نه تنها فیل ها را بیرون نگه می دارند، بلکه جوامع را وادار می کنند تا سوالاتی مانند “چرا باید اهمیت بدهیم؟” بپرسند. “فرصت آموزش بسیار زیاد است.”

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما