سالانه ۲۰ تا ۳۰ نفر در ایران هواپیمای شخصی می‌خرند!

خیلی هیجان انگیز است که هر وقت دلتان خواست به هر نقطه کشور و حتی خارج از مرزها سفر کنید؛ آن هم مسافرتی شخصی‌تان شوید، کمربند ایمنی را ببندید و پس از تیک‌آف، در آسمان ویراژ دهید.

به گزارش همشهری، لازمه این سفر مهیج و رویایی، داشتن یک هواپیمای شخصی و مهارت خلبانی. ۲فاکتوری که در سالهای اخیر توسط شرکتهای ارائه خدمات پرواز در کشور ارائه شده است.

البته به شرطی که عاشق پرواز باشید و از آن مهمتر، حساب بانکی پروپیمانی داشته باشید. چون در ایران هم مثل همه جای دنیا، هواپیمای شخصی جزوه لاکچری و گران می شود و برای آدم های معمولی دور از دسترس است.

آموزش پرواز با هواپیماهای فوق سبک، خرید هواپیما و قطعات و تجهیزات پروازی بخشی از خدماتی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوایی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

این شرکت‌ها زیر نظر سازمان امنیت کشور فعالیت می‌کنند و در تهران تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. یکی از قدیمی ترین آن ها شرکت های ارائه دهنده خدمات پرواز در شهرک اکباتان است. خلبان «حسین علی پناهی» یکی از شرکت‌های زیر و بمیس این مهارت و تفریح ​​لاکچری می‌گوید.

دریافت گواهینامه خلبانی

نترسیدن از ارتفاع؛ داشتن سلامت جسمی و روانی و تسلط به زبان انگلیسی از شرایط خلبانی است. مهم است که این آخری یعنی تسلط به زبان انگلیسی بیشتر است، چون مکالمات با اپراتور کنترل پرواز به زبان انگلیسی انجام می شود.

بعد از گذراندن ۹۰ ساعت تئوری و ۵۰ ساعت پرواز با هواپیما؛ در صورت تصویب سازمان کشوری گواهینامه بین‌المللی پرواز با هواپیمای فوق سبک را می‌گیرید. آموزش تئوری ۲۵ میلیون و پرواز در آسمان ساعت ۲ و نیم میلیون تومان هزینه دارد و جمعا این دوره آموزشی ۱۵ میلیون تومان برایتان آب می‌خورد.

جت‌های شخصی میلیاردی

این گواهی خلبانی فقط برای پرواز با هواپیمای فوق سبک است، نه هواپیمای مسافربری. هواپیمای فوق سبکی که در ایران دو نفره هستند و بیش از 600 نفر وزن دارند را تحمل کنند. قیمتشان هم به سرعت، امکانات، داشتن سیستم اتوپایلوت و … از ۲ تا ۱۲ میلیارد تومان است.

این رقم‌ها برای هواپیماهای فوق‌العاده سبک ملخ‌دار است و قیمت جت‌های شخصی دو نفره از ۴۰ و ۸ نفر از بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. هواپیماهای موجود در ایران جزوه معروف‌ترین برندهای دنیا هستند و از آلمان و جمهوری وارد کشورمان می‌شوند.

خرید سالانه

جت‌های شخصی به دلیل قیمت بالایشان در ایران طرفداران زیادی ندارند و پولدارها به هواپیماهای فوق سبک تک‌موتوره قناعت کرده‌اند. طبق آمارهای رسمی حدود 200 ایرانی مالک هواپیماهای شخصی هستند و هر سال ۲۰ تا ۳۰ نفر به این لیست اضافه می‌شوند.

معمول‌ترین هواپیمای شخصی در ایران، هواپیماهای فوق سبک ۲ نفره هستند که با یک باک ۱۴۰ لیتری بنزین سوپر، تا ۲ هزار کیلومتر پرواز می‌کنند. این هواپیماهای ملخدار می‌توانند سرنشینان را از تهران به همه شهرهای دور و نزدیک کشورمان و حتی برخی از کشورهای خارجی برسانند.

تیک آف به کیش و ترکیه

هواپیماهای شخصی تک موتوره ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت دارند و در ۳ ساعت شما از تهران به کیش می‌رسانند. با این هواپیما حتی می‌توانید به ترکیه و جمهوری آذربایجان سفر کنید.

هواپیماهای شخصی به هیچ وجه اجازه پرواز در داخل تهران یا شهر‌های بزرگ را ندارند و باید در حاشیه شهر پرواز کنند تا اگر به هر دلیلی به فرود آمدند در بیابان، زمین‌های بایر یا مزارع شهر روی زمین بنشینند.

اجاره پارکینگ برای هواپیما شخصی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که در کلانشهر تهران که جای پارک ماشین پیدا نمی‌شود، هواپیمای آنگان را کجا پارک می‌کنند؟ ۳ فرودگاه در اطراف تهران ظرفیت پذیرش هواپیمای شخضی را دارند. فرودگاه پیام کرج که بزرگترین فرودگاه آموزشی هوایی است، فرودگاه افلاک آسیا در کیلومتر ۴۵ جاده امام رضا (ع)، نرسیده به ایوانکی شرق تهران و فرودگاه آزادی در آبیک. باید ماهیانه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه پارکینگ هواپیما در نظر گرفت.

از ترکیه و دوبی جلوتریم

به گفته شرکت ارائه دهنده خدمات پرواز، ایران در زمینه آموزش خلبانی با هواپیماهای فوق سبک و ارائه خدمات پروازی شخصی جزوه کشور های پیشروی در پرواز است. طرح در این حوزه با اختلاف از ترکیه و دوبی جلوتر و با بسیاری از کشورهای اروپایی هستند و این موضوع با حمایت‌های مستمر سازمان کشوری محقق شده است.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما