رئیس جمهور تونس قانون جدید انتخاباتی را برای کاهش نفوذ احزاب صادر کرد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

رئیس‌جمهور تونس روز پنجشنبه قانون انتخاباتی را صادر کرد که نقش احزاب سیاسی در پارلمان اصلاح‌شده را کاهش می‌دهد، اما به پایان نمی‌رساند که بر اساس قانون اساسی که در ماه ژوئیه تصویب شد، اختیارات کمتری خواهد داشت.

بر اساس قانون جدید، رای دهندگان در انتخابات 17 دسامبر کاندیداها را به صورت انفرادی انتخاب می کنند و نه با انتخاب یک لیست حزبی – تغییری که نفوذ احزاب را تضعیف می کند.

این تغییرات یک جانبه جدیدترین تغییراتی است که رئیس جمهور قیس سعید از زمانی که تابستان گذشته اکثر قدرت ها را در دست گرفت، در اقدامی که دشمنانش آن را کودتای ضد دموکراتیک برای برقراری حکومت یک نفره نامیدند، در سیستم سیاسی تونس ایجاد کرد.

سعید در جلسه کابینه گفت: ما در حال گذر از مرحله جدیدی در تاریخ تونس به سمت حاکمیت مردم پس از انتخابات ساختگی قبلی هستیم.

او گفت احزاب سیاسی مستثنی نیستند و اتهامات “دروغ و جعلی” است.

احزاب اصلی در سراسر طیف سیاسی تونس قبلاً این قانون را رد کرده‌اند و گفته‌اند که طبق قانون اساسی جدید سعید، هر انتخاباتی را تحریم می‌کنند، که به شدت اختیارات او را افزایش داده و بیشتر کنترل‌ها را بر اعمال او حذف کرده است.

قانون اساسی با اکثریت قاطع در یک همه پرسی به تصویب رسید که ارقام رسمی نشان می دهد که تنها 30 درصد از رای دهندگان در آن شرکت کرده اند – اگرچه احزاب اپوزیسیون مقامات را به افزایش حتی همین میزان پایین مشارکت متهم کرده اند.

قانون اساسی دموکراتیک قبلی از سال 2014 نقش مهمی را برای پارلمان تعیین کرده بود و مسئولیت اصلی تشکیل دولت ها را به آن می داد، در حالی که رئیس جمهور قدرت مستقیم کمتری داشت.

قانون اساسی جدید سعید در عوض دولت را مستقیماً تحت نظارت رئیس جمهور قرار داده است و در عین حال از نفوذ پارلمان جدید دو مجلسی کاسته است.

اتاق پایین جدید تنها 161 عضو خواهد داشت، در مقایسه با 217 عضو قبلی. جزئیات اتاق دوم از جمله نحوه انتخاب اعضای آن هنوز منتشر نشده است.

ایالات متحده بارها نگرانی خود را نسبت به آنچه که آن را عقب‌نشینی دموکراتیک در دوران سعید، یک مستقل سیاسی که قبل از نامزدی برای ریاست‌جمهوری در سال 2019 به عنوان یک مدرس قانون اساسی کار می‌کرد، ابراز کرده است.

او این انتقاد را رد کرده و آن را مداخله در امور داخلی تونس غیرقابل قبول خوانده و اقدامات خود را کودتا یا دیکتاتور شدن رد کرده است.

(رویترز)

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما