تایر سامپسون 14 ساله بود که سال گذشته پس از سقوط از یک وسیله تفریحی پارک ICON جان باخت. مادرش آنجا بود که سوار برچیده شد


اورلاندو، فلوریدا
CNN

نکیا داد در حالی که کارگران ساختمانی را در حال برچیدن پارک تفریحی جایی که پسر 14 ساله اش بر اثر سقوط وحشتناک در آن مرده بود تماشا می کرد، امیدوار بود که هیچ خانواده ای مانند سال گذشته آسیب نبیند.

تایر سامپسون در 24 مارس از برج سقوط آزاد اورلاندو در پارک ICON به شدت سقوط کرد – سواری که توسط اپراتورهای آن به عنوان بلندترین برج سقوط آزاد جهان توصیف شد. ویدیوی تماشاگران نشان می‌دهد که نوجوان چند ثانیه پس از شروع افت تقریباً 400 فوتی از روی صندلی‌اش لیز می‌خورد.

داد روز چهارشنبه به سی ان ان گفت: «تنها کاری که باید انجام دهم این است که فکر کنم، (این است) تصور کنم» بقیه زندگی تایر چگونه خواهد بود.

داد با پوشیدن پیراهنی که عکس پسرش روی آن بود، در اطراف سواری قدم زد که جان پسرش را گرفت. از آن روز بسته شده است، اکنون توسط یک حصار زنجیره ای و تجهیزات ساختمانی احاطه شده است.

داد پس از بازدید از پارک تفریحی که اولین بار در فلوریدا بود، گفت: “وقتی پسرم را از دست دادم، آنجا نبودم.” چند نفس آخر، چند کلمه آخر که آنجا نبودم. باید کاری می‌کردم… تا من را کمی به او نزدیک‌تر کند… او آخرین همه چیزش را در آن سواری برداشت.»

سقوط آزاد اورلاندو مسافرانی را که در صندلی‌های انفرادی نشسته بودند تا 400 فوت در هوا بلند کرد. سپس صندلی قبل از اینکه گوندولا در سقوط آزاد رها شود و به 4G برسد، 30 درجه به سمت جلو کج شد. بر اساس تحقیقات اداره کشاورزی و خدمات مصرف کننده فلوریدا، که سواری های تفریحی در این ایالت را تنظیم می کند، سواری سپس در ارتفاع 100 فوتی از سطح زمین ترمز کرد.

برج سقوط آزاد اورلاندو در پارک ICON در اورلاندو، فلوریدا، در 28 مارس 2022 تصویر شده است.

در دفترچه راهنمای مالک برای برج، محدودیت وزن سواری 287 پوند ذکر شده است. طبق گزارش کالبد شکافی، تایر کمی بیش از 6 فوت قد و 383 پوند وزن داشت. شکایتی که توسط خانواده تنظیم شده است ادعا می کند که هیچ محدودیت وزن و ترازو در سایت سواری وجود ندارد.

پس از این فاجعه، مقامات فلوریدا شرکت مهندسی قانونی Quest Engineering & Failure Analysis Inc را برای بررسی این حادثه استخدام کردند. تحقیقات شرکت نشان داد که یک حسگر مهار در صندلی تایر “به صورت دستی شل، تنظیم و سفت شده است” که باعث می‌شود فاصله بیش‌تر از حد معمول بین دسته او و صندلی‌اش ایجاد شود.

در این گزارش آمده است که «تعدیل نادرست» «سنسور مجاورت مهار» تایر، مکانیسم‌های ایمنی الکترونیکی سواری را به درستی برآورده نمی‌کند، و باعث می‌شود چراغ‌های ایمنی روشن شوند و حتی اگر سواری ناامن بود، سواری شروع شود.

دهانه مهار صندلی تایر سامسپون که در آن نشسته بود در تصویر سمت چپ اندازه می شود.  تصویر سمت راست باز شدن مهار صندلی 22 در سواری را نشان می دهد.

طبق گزارش اداره سواری های منصفانه ایالت، شرکت کنندگان در مورد “الزامات وزنی یا روش های بارگیری مناسب” آموزش نمی دیدند و آموزش می دیدند که اگر چراغ نشانگر روی صندلی روشن شود، مشتری برای سوار شدن امن است.” بر اساس این گزارش، متصدی داخل رینگ در آن روز تنها سه روز سر کار بود و به عنوان یک “کارآموز” در نظر گرفته شد.

طبق گزارش ایالتی، در حین سواری، این نوجوان 14 ساله “از شکاف بین صندلی و تسمه لیز خورد.” نتیجه گیری شد که “علت تصادف این بود که تایر سامپسون به درستی روی صندلی ثابت نشده بود.”

گزارش کالبد شکافی حاکی از آن است که تایر بر اثر ضربه شدید نیروی شدید جان خود را از دست داده است.

“وقتی تماس گرفتم… همه چیز متوقف شد. من میدانستم. من می دانستم.» مادر تایر گفت.

این نوجوان به همراه خانواده و یکی از دوستانش از سنت لوئیس از فلوریدا دیدن کرده بود. داد سال گذشته را صرف کرده است تا بفهمد پسرش چگونه می تواند بمیرد در حالی که سعی می کند با عزیزانش سرگرم شود.

“بعد از اینکه متوجه شدم دقیقا چه اتفاقی افتاده است، چرا آنها او را رد نکردند؟” داد تعجب کرد. او در سواری های دیگر رد شد، چرا این یکی نه؟ من می دانم که او یک کودک است … او می گفت، “من می خواهم با دوستم سوار شوم.” گرفتم. به عنوان یک بزرگسال یا خدمه سواری، باید آن تماس را برقرار می کردید. احساسات او جریحه دار می شد، اما او همچنان اینجا با من بود.”

اعضای خانواده و دوستان تایر سامپسون، در 28 مارس 2022، در هنگام بیداری در مقابل برج دراپ، اقلام را ترک می کنند.

وکیل خانواده دلیل این حادثه را رانندگی شرکت ها برای دریافت پول عنوان کرد. این اپراتور صندلی ها را دستکاری و تغییر داد تا افراد بزرگتر بتوانند آنجا بنشینند، که به یک دلیل است: سود. مایکل هاگارد، وکیل دادگستری به سی‌ان‌ان گفت: «باید آن بلیط 35 دلاری را رد نکنیم، این همان چیزی است که تایر جان خود را به خاطر آن از دست داد».

خانواده در 25 آوریل در دادگاه ایالتی علیه تعدادی از متهمان مرتبط با سواری، از جمله ICON park، اپراتور سواری، Slingshot، سازنده آن، Funtimes Handels، یا سازنده صندلی های سواری، Gerstlauer Amusement Rides، شکایت کردند.

روز چهارشنبه، خانواده گفتند که شکایت خود را علیه ICON Park و Slingshot حل کرده‌اند اما علیه تولیدکنندگان خارجی نه.

شرایط توافق توسط خانواده فاش نشده است. داد گفت که بنیادی را به افتخار تایر ایجاد کرده است که بر مدرسه و بورسیه های تحصیلی برای احترام به پسرش تمرکز می کند. او گفت که او “بخشنده” بود و می خواست راه او را دنبال کند.

سخنگوی ICON Park به دلیل “احترام به خانواده” از اظهار نظر در مورد شرایط حل و فصل خودداری کرد. Orlando Eagle Drop Slingshot درخواست CNN را برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

اسکات روست، وکیل محلی شرکت Funtimes در اتریش، به سی ان ان گفت: «از طرف مشتری خود، از مرگ غم انگیز تایر سامپسون متأسفیم» و افزود که شرکت «از پارک و اپراتور خرسند است». با خانواده به توافق رسیده است.»

CNN نتوانست برای اظهار نظر با Gerstlauer Amusement Rides که مقر آن در آلمان است تماس بگیرد.

Rost از اظهار نظر در مورد شایستگی شکایت خانواده خودداری کرد، اما خاطرنشان کرد که “گزارش کشاورزی فلوریدا نشان می دهد که تغییراتی در سواری بیش از آنچه ساخته شده بود وجود دارد.”

در تمام هفته، جاده جلوی سواری به روی ترافیک مسدود شده بود، زیرا یک تاور کرین بزرگ کار می کرد تا سواری را پایین بیاورد. تکه‌های سازه بزرگ روی کامیون‌های نیمه‌کامیونی تخت قرار گرفته و با خود برده شدند.

داد در مورد حذف سواری گفت: «راستش فکر نمی‌کردم این اتفاق بیفتد. من قدردانی می کنم که آنها به درخواست من برای حذف سواری احترام گذاشتند، اما من هنوز بدون پسر هستم. حدس می‌زنم اگر اعداد را روی آن بگذارم، 25 درصد بسته شدن است.»

در حالی که خانواده امیدوارند در پی از دست دادن خود عدالت پیدا کنند، آنها همچنین در حال مبارزه برای تغییر قوانین در ایالتی هستند که رکوردهایی را برای تعداد گردشگران در سال گذشته به ثبت رساند – بسیاری از آنها برای لذت بردن از پارک های تفریحی می آیند.

این خانواده با سناتور ایالتی جرالدین تامپسون برای معرفی «قانون تایر سامپسون» کار کردند: لایحه‌ای که به وسایل تفریحی دائمی ملزم می‌شود قبل از باز شدن سواری، الزامات ایمنی بیشتری داشته باشند، آموزش اضافی اپراتورها و نظارت بیشتر از سوی ایالت. لایحه، SB 902، هنوز راه درازی با جلسات استماع کمیته دارد.

خدمه کاری جرثقیل هایی را که برای از بین بردن سقوط آزاد اورلاندو در 14 مارس 2023 مورد استفاده قرار خواهند گرفت، جمع آوری می کنند.

“هر چه زودتر این قانون تصویب شود، فلوریدا امن تر است. آنقدر مهم است. هاگارد، وکیل خانواده، گفت: این ممکن است دوباره اتفاق بیفتد. او گفت که داد به او در کنگره ایالت فلوریدا خواهد پیوست تا از این قانون حمایت کند.

یک سخنگوی به CNN تأیید کرد در حالی که تحقیقات ایالت به پایان رسیده است، دفتر کلانتری اورنج کانتی هنوز در حال بررسی است که آیا کسی مسئول این حادثه خواهد بود یا خیر.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی فلوریدا، “هنگامی که در مورد تنظیمات انجام شده برای مهار سنسورهای مجاورت سوال شد، پرسنل تعمیر و نگهداری حقوق خود را بر اساس قانون اصلاحیه پنجم” اعلام کردند.

بر اساس این اطلاعات و سایر اطلاعاتی که در طول تحقیقات به دست آمد، وزارتخانه گفت Orlando Eagle Drop Slingshot “تخلفات متعددی از قوانین فلوریدا مرتکب شده است، از جمله “عملکرد به شیوه یا شرایطی که خطر آسیب جدی به مشتریان را به همراه داشته باشد.”

سخنگوی کلانتری گفت: “بازرسان ما در حال ارتباط با دادستانی ایالت هستند.” “در حال حاضر هیچ تصمیمی در مورد اتهامات جنایی گرفته نشده است.”

دفتر دادستان ایالت فلوریدا بلافاصله به درخواست CNN برای اظهار نظر پاسخ نداد.

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما