بحران انرژی اروپا خطوط گسل قدیمی و دینامیک قدرت جدید را آشکار می کند

پراگ – در پس زمینه افسانه ای یک قلعه قرون وسطایی و در میان سخنان گرم اتحاد علیه روسیه، رهبران اروپایی که در پایتخت چک گردهم آمدند، حتی سعی نکردند اختلاف نظرها را در مورد اقداماتی که در مورد بحران مارپیچ انرژی که کشورهایشان را فرا گرفته است، پنهان کنند.

رهبران اتحادیه اروپا در پنج‌شنبه و جمعه در پراگ – ابتدا همراه با رهبران منطقه وسیع‌تر و سپس فقط در میان خودشان – یک ضربه دیگر به راه‌های احتمالی برای کاهش قیمت انرژی زدند.

کشورهای اروپایی با کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه مواجه هستند که بسیاری از آنها برای تامین برق و گرمایش خانگی و صنعت به آن وابسته هستند. کمیابی بازار را مخدوش کرده است و قیمت بنزین را به بالاترین حد تاریخی رسانده و قیمت برق را بالا برده است که این قیمت نیز سر به فلک کشیده است. این بدان معناست که اروپایی‌ها با قبض‌های غیرقابل کنترل برق و کاهش سرعت کارخانه‌ها مواجه هستند، در حالی که تورم که در حال حاضر بسیار بالاتر از حد معمول است، بیشتر شده است.

همانطور که اغلب در طول بحران اتفاق می افتد، کشورهای اتحادیه اروپا به سرعت از خطوط گسل سنتی خود عقب می مانند: شمال در مقابل جنوب، ثروتمندتر در مقابل فقیرتر.

این که آیا آنها موفق به مقابله با این بحران می شوند به تعیین پاسخ به مجموعه گسترده تری از چالش های حیاتی کمک می کند: آیا آنها می توانند برای نرم کردن و کوتاه کردن رکود در حال وقوع با هم متحد شوند؟ آیا آنها می توانند یک جبهه متحد در برابر روسیه حفظ کنند؟ و آیا آنها می توانند ثبات سیاسی را پیش از موجی از انتخابات و یک راست افراطی صعودی در داخل خود حفظ کنند؟

با قضاوت بر اساس جلسات این هفته در قلعه پراگ، به نظر عالی نیست.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، هنگام ورود به جلسه صبح جمعه، گفت: «هیچ تصمیمی امروز وجود نخواهد داشت». در عوض، او گفت، مذاکرات باید زمینه را برای تصمیم گیری در اواخر این ماه، در 20 و 21 اکتبر، زمانی که رهبران در بروکسل تشکیل می دهند، آماده کند.

آلمان، رهبر بالفعل بلوک و تا حد زیادی ثروتمندترین اقتصاد آن، متهم است که کمک به خود را در اولویت قرار داده است، حتی اگر این امر به طور غیرمستقیم به شرکای خود آسیب برساند و نقش مسلط آن را در اتحادیه اروپا تضعیف کند.

ثروت آن به این معنی است که می تواند یارانه های داخلی بزرگ در سطح ملی ارائه دهد. منتقدان می‌گویند که کاهش قیمت گاز طبیعی برای کل اتحادیه اروپا را نیز در اولویت قرار نمی‌دهد، که می‌تواند زمینه را برای منافع کشورهای فقیرتر فراهم کند. دیپلمات‌های کشورهای مهم گفتند که آلمان می‌تواند گاز گران‌قیمت را بخرد و از دیگر کشورهای فقیرتر اتحادیه اروپا برای آن پیشی بگیرد، و تاکنون تمایلی به حمایت از ایده تعیین سقف قیمت گاز طبیعی برای کل اتحادیه اروپا نداشته است. به شرط ناشناس ماندن، تا بتوانیم صریح صحبت کنیم.

هفته گذشته دولت در برلین برنامه کمک 200 میلیارد یورویی یا 196 میلیارد دلاری برای خانوارها، مشاغل و صنایع آلمانی را اعلام کرد. این سیاست شامل سیاست‌هایی برای کاهش قیمت گاز طبیعی و برق در داخل کشور است و به گفته منتقدان، به وضوح به آلمان نسبت به شرکای اروپایی‌اش برتری خواهد داد.

دولت آلمان گروهی از کشورهای ثروتمندتر و شمال اتحادیه اروپا را رهبری می کند که با فهرست پیشنهادهایی که می تواند قیمت گاز طبیعی یا برق را کاهش دهد تا هزینه های نجومی انرژی در سراسر جهان را کاهش دهد، مخالف است.

بیش از نیمی از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا فکر می کنند که این نگرش مضر است و برخی با صدای بلند چنین می گویند.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان صبح جمعه در پراگ به خبرنگاران گفت: «ما شدیداً با تخریب بازار واحد اروپا مخالفیم، تخریبی که در صورتی رخ خواهد داد که دولت آلمان اجازه داشته باشد تنها به شرکت های خود یارانه بدهد».

او گفت: «پیام من به آلمان این است که متحد باشید، با بقیه همبستگی نشان دهید. زیرا در زمان‌های سخت، همه باید بر سر یک مخرج مشترک به توافق برسند، نه فقط یک مخرج که برای یک کشور مناسب باشد.»

او افزود که “بحث داغی در مورد این خودخواهی آلمانی” وجود خواهد داشت.

حتی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، که در تلاش برای ایجاد پل بین دو اردوگاه است، از اقدام مشترک در مورد قیمت انرژی در سطح اتحادیه اروپا حمایت می کند.

آقای مکرون روز پنجشنبه قبل از پرواز به پراگ در پاریس گفت: «اگر خودخواه، ملی‌گرا بمانیم، احمق خواهیم بود». اگر هر کشوری برای خودش مذاکره کند، چیز زیادی در بازار باقی نمی ماند. اگر در سطح اروپا مذاکره کنیم، نفوذ خواهیم داشت.»

دولت آلمان چنین انتقادی را رد می کند.

اولاف شولز، صدراعظم این کشور پس از نشست روز جمعه پراگ به خبرنگاران گفت: «کاری که آلمان انجام می دهد درست است. «این دقیقاً همان کاری است که اکنون باید انجام دهیم تا بار شهروندان خود را کاهش دهیم. ما کشوری از نظر اقتصادی قوی هستیم، بنابراین می توانیم این کار را انجام دهیم. ما همیشه به ثبات مالی خود و به درستی توجه کرده ایم تا بتوانیم در بحران ها عمل کنیم.»

استدلال‌های صدراعظم در خارج از حلقه متحدان ثروتمند اتحادیه اروپا که شامل اتریش و کشورهای شمال اروپا نیز می‌شود، حمایت کمی پیدا می‌کند که اغلب از آنها به عنوان «صرفه‌جویان» یاد می‌شود.

آلمان بخش بزرگی از اقتدار اخلاقی خود را در اتحادیه اروپا از دست داده است و در نتیجه، نهادهای اروپایی و بسیاری از کشورهای عضو تمایل بیشتری دارند تا به صراحت ریاکاری دولت آلمان را، هم از نظر انتخاب های تاریخی که انجام داده اند، اعلام کنند. مجتبی رحمان، که رهبری کار اروپا در گروه اوراسیا، یک شرکت مشاوره، را بر عهده دارد، گفت: همچنین انتخاب‌های سیاسی که اکنون برای رسیدگی به بحران انرژی انجام می‌شود.

او افزود: “این نشان دهنده میزان سقوط ستاره آلمان در اروپا است.”

انتقاد علنی از آلمان حاکی از تزلزل برلین در صحنه اروپا است، زیرا این کشور همچنان از دوران آنگلا مرکل، رهبر 15 ساله آن و یکی از مهمترین سیاستمداران در تاریخ اخیر بلوک، به یک ائتلاف حکومتی جدید به رهبری می رود. توسط آقای شولز

به نظر می رسد آلمان در حال از دست دادن کنترل سنتی خود بر کمیسیون اروپا، شعبه اجرایی اتحادیه اروپا است که سیاستگذاری را هدایت می کند و مدت هاست که متهم به بازوی بلند برلین در بروکسل است.

این کمیسیون توسط خانم فون در لاین، یکی از محافظان خانم مرکل در میان محافظه کاران آلمانی، که دشمنان سیاسی آقای شولز، یک سوسیال دموکرات هستند، رهبری می شود.

بلافاصله پس از اینکه آقای شولز از بسته 200 میلیارد یورویی خود رونمایی کرد، دو کمیسر ارشد اروپایی، تیری برتون، نماینده فرانسه و پائولو جنتیلونی از ایتالیا، مقاله ای را در چندین روزنامه اروپایی منتشر کردند که در آن از این طرح انتقاد کردند. آنها گفتند که این می تواند عملکرد اصلی اتحادیه اروپا را مخدوش کند: بازار داخلی آن، و توانایی تجارت آزادانه و عادلانه در داخل آن.

طرح کمک عظیم ۲۰۰ میلیارد یورویی که آلمان تصمیم گرفت (به ارزش ۵ درصد تولید ناخالص داخلی آن) به نیازی که ما به رسمیت می شناسیم و بر آن تاکید کرده ایم پاسخ می دهد – حمایت از اقتصاد. اما سوالاتی را نیز ایجاد می کند. کشورهای اتحادیه اروپا که فضای مالی یکسانی ندارند چگونه می توانند از مشاغل و خانواده ها حمایت کنند؟ مقامات اتحادیه اروپا در این قطعه پرسیدند.

خانم فون در لاین روز جمعه این نگرانی را تکرار کرد که یارانه ها ممکن است بازار واحد را مخدوش کند و آن را “بهترین دارایی ما در مواقع بحران” خواند.

وی افزود: «بنابراین ما باید آن را حفظ کنیم، این از اهمیت بالایی برخوردار است.

خانم فون در لاین که کارشناسانش در کمیسیون اروپا مسئول تدوین سیاست‌های مشترک هستند، گفت که اقدامات متعددی را در سراسر اتحادیه اروپا برای کاهش قیمت گاز و برق پیشنهاد خواهد کرد و راهی برای کشورهای اتحادیه اروپا برای خرید مشترک گاز طبیعی در آینده ارائه خواهد کرد. بهار، که مزیت فعلی آلمان را کاهش می دهد.

او گفت: «یک چیز بسیار واضح است: اینکه ما یک خرید مشترک گاز داشته باشیم تا از پیشی گرفتن از یکدیگر اجتناب کنیم، اما قدرت چانه زنی جمعی داشته باشیم، بسیار مهم است.

پیش از نشست بعدی خود، تا دو هفته دیگر، رهبران باید این گزینه ها را از نزدیک بررسی کنند و به مصالحه برسند.

و هر چقدر هم که انتقاد از آلمان بلند باشد، انجام کاری در اتحادیه اروپا بدون برلین دشوار خواهد بود.

آقای رحمان گفت: “نظر بخش بزرگی از اتحادیه اروپا و کمیسیون این است که این یک نمونه کتاب درسی از یک شوک خارجی است که نیاز به یک واکنش جمعی برای کمک به رفع عواقب آن دارد.”

او گفت: «اما این رویکرد و تفکر در آلمان نیست. و اگر آلمان آنجا نباشد، نمی‌توانید در سطح اروپا به توافق برسید.»

اریکا سولومون از برلین و مونیکا پرونچوک از بروکسل

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما