ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان حذف شد

این تحول در پی سرکوب وحشیانه تظاهراتی که خواستار عدالت برای مهسا امینی، زن 22 ساله ای بود که در ماه سپتامبر در بازداشت پلیس جان باخت.

CSW سالانه در ماه مارس در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تشکیل جلسه می دهد و به عنوان بزرگترین گردهمایی مدافعان برابری جنسیتی در جهان توصیف می شود.

“نگرانی جدی” نسبت به اقدامات ایران

ایالات متحده این قطعنامه را با 29 رأی موافق و 8 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع ارائه کرد.

در این سند نگرانی جدی نسبت به اقدامات دولت ایران از سپتامبر 2022 “برای تضعیف و سرکوب فزاینده حقوق بشر زنان و دختران” و “اغلب با استفاده از زور بیش از حد” ابراز شده است.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، پیش از رای گیری، CSW را اولین نهاد سازمان ملل برای ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان خواند.

او گفت: “اگر از درون تضعیف شود، نمی تواند کار مهم خود را انجام دهد.” عضویت ایران در این لحظه لکه زشتی بر اعتبار کمیسیون است.

به یاد مهسا امینی

سفیر از فعالان ایرانی چه در اتاق و چه در سرتاسر جهان به دلیل شجاعت، آینده نگری، فداکاری ها و رهبری آنها تقدیر کرد.

او به یاد می آورد که مهسا امینی در 13 سپتامبر توسط «پلیس اخلاق» در تهران، پایتخت ایران، دستگیر شد و او را به پوشیدن روسری نامناسب متهم کرد.

گفته می شود زن جوان در راه بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. او به کما رفت و سه روز بعد درگذشت.

ما می دانیم که او به جرم زن بودن کشته شده است. خانم توماس گرینفیلد گفت و برای مدت طولانی، خیلی وقت‌ها، این موضوع در ایران چندان غیرعادی نبود.

ایران قطعنامه را رد می کند

امیر سعید جلیل ایروانی، سفیر این کشور، پیش از رای گیری، گفت که ایران این پیش نویس قطعنامه را «قاطعانه رد و به شدت محکوم کرد».

وی گفت: «اصلاً غیرمنتظره نیست که آمریکا با توجه به دشمنی دیرینه خود با مردم ایران دست به چنین اقدام غیرقانونی علیه ایران بزند، اما در صورت انجام، برای یکپارچگی سیستم سازمان ملل به شدت خطرناک خواهد بود».

درباره CSW

کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان (CSW) در سال 1946 تأسیس شد و در ارتقای حقوق زنان، مستندسازی واقعیت زندگی زنان در سراسر جهان و شکل‌دهی استانداردهای جهانی در مورد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان نقش اساسی داشته است.

45 عضو آن توسط ECOSOC بر اساس توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می شوند و به مدت چهار سال خدمت می کنند.

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما