اخبار مختصر 8 نوامبر

این خبر به طور خلاصه از سازمان ملل است.

بیش از 27 میلیون کودک در معرض خطر سیل ویرانگر در سراسر جهان رکورد زد

سیل شدید حداقل 27.7 میلیون کودک را در 27 کشور در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار داده است که تعداد کودکان آسیب دیده از سیل در چاد، گامبیا، پاکستان و شمال شرق بنگلادش بالاترین میزان در بیش از 30 سال گذشته است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، می‌گوید که اکثریت بزرگی از کودکان آسیب‌دیده جزو آسیب‌پذیرترین افراد هستند و بلایای ناگهانی توانایی دولت‌ها و جامعه بین‌المللی را برای واکنش در مقیاس عظیم مورد نیاز تحت فشار قرار می‌دهد.

میلیون ها کودک در معرض خطر شدید گرسنگی، بیماری، استثمار و مرگ هستند.

این آژانس از نمایندگان در COP27 می خواهد تا برای محافظت از کودکان در برابر تأثیرات مخرب تغییر آب و هوا متعهد به تأمین بودجه شوند.

یونیسف می‌گوید که امسال، سیل‌ها به گسترش بیشتر قاتلان کودکان مانند سوءتغذیه، مالاریا، وبا و اسهال کمک کرده است و پیامدهای سیل اغلب برای کودکان کشنده‌تر از رویدادهای شدید آب و هوایی است که باعث سیل شده‌اند.

رئیس حقوق بشر خواستار آزادی وبلاگ نویس مصری در اعتصاب غذا شد

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه از مقامات خواست فورا علاء عبدالفتاح، وبلاگ نویس و فعال را که بنا بر گزارش ها پس از اعتصاب غذای هفت ماهه در زندان در معرض خطر قریب الوقوع است، آزاد کنند.

طی بیش از یک دهه، عبدالفتاح بارها به دلیل فعالیت هایش در رابطه با نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی مصر و استفاده از دادگاه های نظامی برای محاکمه غیرنظامیان دستگیر شده است.

او در آذرماه سال گذشته بار دیگر به اتهام انتشار اخبار کذب محکوم شد. او در ماه آوریل اعتصاب غذای خود را آغاز کرد و از روز یکشنبه، اولین روز COP27، نوشیدن آب را متوقف کرد.

فولکر ترک گفت: «عبدالفتاح در خطر بزرگی است. اعتصاب غذای خشک او زندگی او را در معرض خطر جدی قرار می دهد.» وی افزود که مقامات مصری باید به تعهدات حقوق بشری خود عمل کنند و فوراً همه بازداشت شدگان خودسرانه، از جمله کسانی که در بازداشت موقت هستند و همچنین کسانی که به ناعادلانه محکوم شده اند، آزاد کنند.

“نگرانی شدید” پس از حملات مرگباری که اردوگاه های آوارگان را در سوریه تحت تاثیر قرار داد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، OHCHR، که از همه طرف‌های درگیری می‌خواهد به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند، می‌گوید که جان غیرنظامیان به دلیل تشدید مجدد خصومت‌ها در شمال غرب سوریه در معرض خطر قرار گرفته است.

OHCHR می گوید که از یک سری حملات مرگبار زمینی و هوایی که روز یکشنبه به چندین اردوگاه آوارگان داخلی در ادلب حمله کرد و دست کم هفت نفر از جمله یک زن، سه دختر و یک پسر را کشته و یک پسر را زخمی کرد، به شدت نگران است. حداقل 27 نفر دیگر

دفتر حقوق بشر می گوید که افزایش جنگ در منطقه منجر به پرداخت هزینه غیرقابل قبولی غیرنظامیان از نظر تلفات جانی، کاهش دسترسی به خدمات اولیه نجات جان، تخریب زیرساخت های ضروری و قرار گرفتن در معرض آوارگی بیشتر شده است.

OHCHR از همه طرف های درگیر می خواهد که به خاطر داشته باشند که حملات بی رویه ممنوع است و بسته به شرایط ممکن است به جنایات جنگی تبدیل شود.

نیکی چادویک، اخبار سازمان ملل

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما