صادق زیباکلام چه پیروز انتخابات هستند؟

صادق زیباکلام در شرق نوشت: انتخابات ۲۸ خرداد یکی از مهمترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. این انتخابات با دیدگاه‌های موافق و مخالف بسیاری روبه‌رو بود. هر گروه و گروه سیاسی سعی می‌کرد حضور و عدم حضور مردم در پای صندوق رای را به پای پیروزی خود گذاشته و از آن به عنوان اهرم فشار بر رقیب استفاده کند.

اصولگرایان و نهادهای رسمی کشور از همان ابتدای انتخابات درصدها را نشان دادند که در پای صندوق های رأی حضور داشتند. از طرف دیگر، مخالفان انتخابات، خاص اپوزیسیون تلاش می‌کردند انتخابات را سرد و بی‌روح نشان بدهند. اگر بگوییم جنگی تبلیغاتی به راه انداخته بودند پربیراه نگفته‌ایم. آنچه مهم است این مجادله‌هاست که سودی برای مردم ندارد و هرکس درپی سودای خود است. مدعی اول پیروزی از براندازان، سلطنت‌طلب‌ها و «رأی‌بی‌رأی‌ها» بودند.

آن‌ها هم ماه‌ها در شبکه‌های فارسی‌زبان به‌علاوه فضای مجازی در بست کمپین رأی‌ها را تبلیغ کرده‌اند. قبولی 50 درصدی رأی‌دهندگان با وجود چهار میلیون آرای باطله، هر معنایی که می‌دهد، معنای پیروزی براندازان را نمی‌توان از آن برداشت کرد. اگر در مورد برنده‌های انتخابات نگرانی‌های وجود داشته باشد، در خصوص بازندگان آن کمتر می‌توان اماواگری داشت.

در همه انتخابات صورت می‌گیرند، اما این‌بار ردصلاحیت‌ها با ابهامات، پرسش‌ها و شبهات شدید حتی از جانب طرفداران شورای نگهبان روبه‌رو شد. هنوز از صلاحیت علی لاریجانی و… فروکش نکرده بود که مصاحبه حجت الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات سابق، پیرامون محیط «وزارت» در رد صلاحیت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در سال 92، پرسش‌ها و نگرانی‌ها در مورد چگونگی رفتارها و رفتارها را عمیق‌تر و بدل کرد. یک بحران جدی کرد.

دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات ۲۸خرداد اصلاح‌طلبان بودند. رهبری اصلاحات با تأخیر، اما تمام‌قد از آقای همتی برخاست حمایت می‌کنند. یکی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب از شخص آقای خاتمی گرفته تا جناب کروبی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی تا چهره‌های روشنفکری به عنوان دکتر عبدالکریم سروش و استاد مصطفی ملکیان مردم را در انتخابات و رأی به آقای همتی دعوت کردند.

اما هیچ‌یک از آن حمایت‌ها و دعوت‌ها، یخی را آب کند. دوونیم میلیون رای برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود. در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم ۱۰ میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند. اما شکست آنها به‌مراتب سنگین‌تر از دیگران بود. در نهایت مردم پیروز این انتخابات بودند. چه کسانی که رای دادند و نامزد خود را بر سر در نشان دادند و چه کسانی را که رای دادند تا انتقاد خود را به گوش برسانند.

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما