دادستان ارشد پرو پس از اعتراضات مرگبار، تحقیقاتی را از رئیس جمهور و وزیران ارشد آغاز کرد



سی ان ان / رویترز

دفتر دادستانی ارشد پرو روز سه‌شنبه تحقیقاتی را از دینا بولوارته، رئیس‌جمهور جدید و وزرای ارشد کابینه به دلیل درگیری‌های مرگباری که پس از برکناری پدرو کاستیو، رئیس‌جمهور سابق این کشور را فراگرفته، آغاز کرد.

با این حال، دولت جدید شامگاه سه شنبه با اختلاف زیادی به کنگره رای اعتماد گرفت. از دست دادن می توانست باعث تغییر کابینه و استعفای نخست وزیر آلبرتو اوتارولا شود.

این تحقیقات پس از آن صورت می گیرد که حداقل 18 نفر از دوشنبه شب در جریان تظاهرات در منطقه پونو در جنوب کشته شدند، از جمله یک پلیس پرو که توسط معترضان سوزانده شد.

پلیس سه شنبه به سی ان ان اسپانول تایید کرد که خوزه لوئیس سونکو کوئیسپه افسر پرویی دوشنبه شب پس از سوختن هنگام گشت زنی در پونو جان خود را از دست داد.

پلیس می گوید آنها توسط “سوژه های ناشناس” مورد حمله قرار گرفتند.

تظاهرکنندگانی که در تصویر در 9 ژانویه 2023 به تصویر کشیده شده اند در جریان تظاهراتی در نزدیکی فرودگاه جولیاکا در پرو با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

نیروهای امنیتی که در تصویر در 4 ژانویه 2023 به تصویر کشیده شده اند، در کنار آوارهای به جا مانده توسط معترضانی که تلاش می کنند کنترل شهر آرکیپا در آند پرو را در دست بگیرند، ایستاده اند.

به گفته دفتر بازپرس، 47 نفر از زمان آغاز اعتراضات در ماه دسامبر پس از اخراج کاستیلو از نخست وزیری جان خود را از دست داده اند.

ما از مرگ حساس خوزه لوئیس سونکو کوئیسپه متاسفیم. ما به نزدیکترین خانواده و دوستان ایشان تسلیت می گوییم. آرام باش برادر پلیس!» پلیس ملی پرو در توییتر نوشت.

شورای وزیران روز سه شنبه در توییتی نوشت: «برای حفظ جان، تمامیت و آزادی شهروندان» پس از درگیری ها در پونو، منع رفت و آمد از ساعت 8 بعد از ظهر تا 4 صبح به وقت محلی برقرار خواهد بود.

به گزارش رویترز، دفتر دادستانی کل گفت که در حال تحقیق از بولوارته، اوتارولا، خورخه چاوز وزیر دفاع و ویکتور روخاس وزیر کشور به اتهام “نسل کشی، قتل واجد شرایط و جراحات جدی” است.

این آژانس افزود که گروه های حقوق بشر می گویند که مقامات از سلاح گرم علیه معترضان استفاده کرده و بمب های دودزا را از هلیکوپترها پرتاب کرده اند. ارتش می گوید معترضان از سلاح و مواد منفجره دست ساز استفاده کرده اند.

دفتر دادستان کل همچنین گفت که پدرو آنگولو، نخست‌وزیر سابق و سزار سروانتس، وزیر کشور پیشین، که هر دو تنها چند هفته زیر نظر بولوارته خدمت کرده‌اند، به‌خاطر دست داشتن در رسیدگی به اعتراض‌ها، تحقیق خواهد کرد.

دفاتر رئیس جمهور و وزرا بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اعتراضات در پرو که خواستار استعفای دولت کنونی به رهبری دینا بولارته پس از برکناری پدرو کاستیلو، رئیس جمهور این کشور شده بودند، به درگیری های مرگباری بین تظاهرکنندگان و پلیس انجامید.

معترضان خواستار استعفای بلوارته، انحلال کنگره، تغییر در قانون اساسی و آزادی کاستیو هستند.

رأی اعتماد، یکی از الزامات قانون اساسی پس از روی کار آمدن نخست وزیر جدید، با 73 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به تصویب رسید.

اوتارولا مهاجمان سازمان یافته ای را که از پول “تاریک” تامین مالی شده اند، مسئول کشته شدگان روز دوشنبه دانسته است. 68 غیرنظامی دیگر و 75 افسر پلیس نیز زخمی شدند.

اوتارولا همچنین یک منع رفت و آمد سه روزه در پونو را با هدف سرکوب خشونت اعلام کرد. فیلم‌های رسانه‌های محلی غارت شرکت‌های پونو را در دوشنبه شب نشان می‌دهد، در حالی که فرودگاه شهر جولیاکا در منطقه روز سه‌شنبه پس از اینکه گفته شد ۹۰۰۰ نفر تلاش کرده‌اند به ساختمان‌ها حمله کنند، بسته شد.

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما