این غذاها را بخورید تا آلزایمر نگیرید

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور، آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران سالمندی برشمرد است که با استفاده از رژیم غذایی مناسب به میزان قابل توجهی می‌توان از این بیماری خنک کرد.

به گزارش فارس، آلزایمر یا بیماری فراموشی یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بر اثر آن به درمان‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. البته با بالا رفتن سن، اندکی فراموش می‌شود که در افراد طبیعی است، اما در بیماری آلزایمر این مشکل به پیشرفت می‌کند.

یک هشتم از افراد دارای ۶۵ سال و بیشتر، این حالت مخرب زوال عقل را دارند. آلزایمر در مرحله اول ممکن است برای خانواده و دوستان قابل تشخیص باشد، اما قبل از بروز، هشداری از خود نشان می دهد.

حافظه بلندمدت معمولاً دست نخورده باقی می‌ماند، اما حافظه کوتاه مدت مختل می‌شود. شخصی که دوستش دارید ممکن است صحبت‌های شما را فراموش کنید. ممکن است سوالاتی را که پاسخ داده شود تکرار کند. این بیماری گفتار را نیز مختل می‌کند، بنابراین ممکن است در یادداشتی کلمات معمولی مشکلاتی وجود داشته باشد.

مینا کاوی، کارشناس ارشد علوم تغذیه و مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور آلزایمر را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران سالمندی برشمرد که نوعی بیماری اعصاب است و با علایمی مانند دست دادن پیشرونده حافظه و عملکرد شناختی همراه است.

کاویانی با بیان این که درمان دارویی برای زوال عقل یا آلزایمر شناخته نشده است در نتیجه از این رژیم غذایی به ویژه با استفاده از رژیم غذایی مناسب با توجه به بیماری.

به گفته وی مداخله پیشگیرانه اگر قبل از بروز اولین علایم زوال عقل، یعنی در حدود 50 سال انجام شود، بهترین نتایج را می‌توان به همراه داشت و تغذیه مناسبی داشت تا حدی تغییر نامطلوب سیستم عصبی را جبران کند و شانس سالم ماندن را برای مدت طولانی‌تر کند. را افزایش دهد.

به گفته این کارشناس تغذیه ثابت شده است عادات غذایی نامناسبی که منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی درمانی و متابولیک (مثل می‌شود) می‌شود، خطر به زوال عقل را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

کاوی با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد روش های بیوشیمیایی و دریافت غذا با تغییرات در مغز گفت: این تحقیقات نوعی فلور میکروبی موجود در سیستم گوارش ممکن است برای آلرژی و پیشرفت بیماریزایمر تاثیر بگذارد.

وی افزود: مطالعه روی موش‌ها و انسان‌ها نشان می‌دهد که ترکیب فلور میکروبی در افراد مبتلا به آلزایمر و تشخیص خفیف با همتایان سالم آن‌ها متفاوت است. تغییرات در انواع میکروب‌های روده با افزایش سن در افراد دچار اختلال سیستم ایمنی، حفظ سلامت و بیماری‌های مزمن و اختلالات عصبی مانند آلزایمر مرتبط است.

رژیم غذایی مناسب برای آب خوردن از آلزایمر: رژیم غذایی مدیترانه‌ای و MIND

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه رژیم غذایی مدیترانه را یکی از رژیم های غذایی برشمرد که شواهد امیدوارکننده برای رژیم آلزایمر نشان می دهد.

به گفته وی، در این رژیم برای مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و سبوسدار، حبوبات، ماهی‌ها و غذاهای دریایی و همچنین چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون می‌شود و همچنین برای مصرف انواع گوشت قرمز، گوشت مرغ و شیرینی‌ها توصیه می‌شود.

اجزاء تشکیل دهنده رژیم غذایی MIND:

این کارشناس تغذیه می‌گوید: رژیم غذایی MIND برای مصرف غذای گیاهی مرتبط با مواد غذایی از زوال عقل است و افراد را به خوردن مقدار مناسب غذایی سالم از تمام گروه‌های غذایی با رعایت اصول تنوع و ترکیب، مصرف می‌کند.

به گفته وی اجزای تشکیل دهنده رژیم غذایی MIND عبارتند از:

سبزی های سبز برگ، حداقل شش واحد در هفته

سایر سبزی‌ها، حداقل یک واحد در روز

انواع توت‌ها، حداقل دو واحد در هفته

غلات کامل و سبوس‌دار، حداقل سه واحد در روز

ماهی یک واحد در هفته

انواع مرغ و ماکیان، دو واحد در هفته

حبوبات مانند لوبیا، سه واحد در هفته

مغزدانه‌ها و آجیل، پنج واحد در هفته

روغن زیتون

تغذیه و اهمیت آن در بیماران به آلزایمر

کاویانی با قوی بودن برای داشتن تغذیه برای و سالم نگه داشتن بدن گفت: در یک فرد به آلزایمر یا زوال عقل، تغذیه نامناسب ممکن است علایم رفتاری نامناسب را افزایش دهد و باعث کاهش وزن شود.

به گفته وی، نکات زیر می‌تواند به سلامت فرد مبتلا به زوال عقل و سلامت مراقب وی کمک کند که شامل این است که:

به کمک متخصصان تغذیه برای درمان یک رژیم غذایی با استفاده از مواد غذایی گروه‌های غذایی مختلف برای تهیه غذا.

در تهیه غذاهای سبزی‌ها و میوه‌های تازه، غلات کامل و سبوسدار، لبنیات کم‌چرب و پرورش‌دهنده‌های بدون غذا را مصرف کنید.

مصرف غذاهای حاوی اشباع شده و کلسترول بالا محدود شود.

مصرف مقداری برای سلامتی نیاز است، اما همه‌ها برای سلامت ما مفید هستند. از این رو از مصرف مواد غذایی پرچرب که دارای مصرف‌های مضر برای سلامت قلب هستند، مانند کره، روغن نباتی جامد، گوشت قرمز و تکه‌های چرب گوشت پرهیز هستند.

انواع روغن‌های گیاهی خوب و مایع مغزدانه‌ها در برنامه غذایی گنجانده می‌شود و به میزان مصرف مصرف می‌شود، تا امکان استفاده از روش‌های پخت سالم مانند بخارپز و آب‌پز کردن و پخت در فر مصرف وجود داشته باشد.

مصرف مواد غذایی مانند قند و شکر و مواد غذایی حاوی آن‌ها (مانند انواع مربا و شیرینی‌ها) کاهش می‌یابد.

قندهای تهیه شده که در غذاهای فرآوری شده می‌توانند حاوی انرژی زیاد باشند، اما فاقد ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرغذایی هستند.

می‌توان یک ذائقه شیرین را با گزینه‌های سالم‌تری مانند میوه‌ها راضی نگه داشت، اما توجه داشته باشیم ممکن است در مراحل پیشرفته آلزایمر، در صورتی که کاهش اشتها مشکل‌ساز باشد، افزودن کمی شکر به غذا‌ها موجب تشویق به غذا خوردن شود.

مصرف غذاهای شور محدود شود و از نمک کمتری در تهیه غذاها و سر سفره استفاده شود.

به عنوان یک جایگزین می‌توان از گیاهان دارویی برای چاشنی غذا استفاده کرد. همچنین مصرف غذاهای آماده و کنسروی و انواع گوشت های فرآوری شده (مانند سویس و کالباس) به کمترین مقدار ممکن برسد.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم